Ve Velké Británii vyjíždí nízkonákladový dálkový vlak, chce konkurovat letadlům
Dopravce slibuje na lince z Londýna do Edinburghu šedesát procent jízdenek pod 30 liber, vlak bude mít jednu třídu.
Jeden z největších britských dopravců First Group spustí od 25. října provoz přímého železničního spojení z Londýna do Edinburghu. Nízkonákladový model má přilákat do vlaku především cestující, kteří mezi oběma městy dosud létají.
Pod značkou Lumo provozovanou oficiálně dopravcem East Coast Trains nabídne First Group cestujícím to, kvůli čemu často létají: nízkou cenu. Jízdenky mezi oběma městy začnou na 14,90 librách za cestu trvající 4 hodiny a 30 minut. Britské cestující tak čeká podobný paradox jak dříve v Česku na trase Praha – Ostrava: jízdenky na dlouhou cestu vyjdou výrazně levněji, než u řady kratších spojení. V minulosti se například mezi Prahou a Ostravou jezdilo za 99 korun.
Lumo slibuje, že 60 % všech jízdenek na této trase bude stát méně než třicet liber, maximální cena bude 69 liber. Nejlevnější jízdenky na této trase se dosud pohybují kolem 30 liber při nákupu dlouho dopředu a na spoje mimo špičku. Ve stejný den odjezdu obvykle cena dosahuje přes 70 liber. Letecké společnosti nabízí lety často za ceny mezi 10–20 librami.
Milion cestujících ročně
Dopravce očekává, že během roku přepraví kolem milionu cestujících, zhruba tolik lidí na této trase ročně létá. Firma chce cestující oslovit i tím, že bude vysvětlovat nižší ekologickou stopu vlaku v porovnání s vlaky.
Na trase mezi oběma městy dosud působí hlavně znárodněný dopravce LNER, který jezdí v rámci koncese od vlády, Lumo bude jezdit v rámci „open access“ maximálně pětkrát denně každým směrem. Povolení získal, protože půjde o doplněk ke stávajícím spojením LNER. Vlak bude zastavovat v Morpethu, Newcastle a Stevenage, v Londýně na nádraží Kings Cross a v Edinburghu na stanici Waverley.
Název Lumo má podle firmy znamenat spojení slov illumination (osvícení) a motion (pohyb). Firma investovala 100 milionů liber do pětice nových elektrických pětivozových jednotek Hitachi AT300 (Class 803). Firma zatím nezveřejnila, jak bude interiér vypadat. Na palubě bude prodej občerstvení.