Vysočina: V roce 2025 nastoupí autobusy, úzkokolejka bude pro turisty
Kraj naplňuje své dlouhodobé úvahy o autobusové variantě, která odejme úzkokolejce roli ve veřejné obslužnosti území.
Kraj Vysočina bude obsluhovat území podél úzkorozchodné trati Kamenice nad Lipou – Obrataň od roku 2025 autobusy. Kraj tak naplňuje své dlouhodobé úvahy o autobusové variantě, která odejme úzkokolejce roli ve veřejné obslužnosti území. Na trati bude napříště jen turistický provoz. Deníku Zdopravy.cz to sdělil vedoucí oddělení dopravní obslužnosti krajského úřadu Kraje Vysočina Pavel Bartoš.
„Kraj Vysočina posoudil budoucí úlohu provozu na trati 228 v úseku Kamenice nad Lipou – Obrataň čistě jako turistickou a rozhodl se pro řešení obsluhy území formou autobusové dopravy. Daný koncept byl se zástupci dotčených obcí projednán a následně doplněn do podoby obsluhy území od roku 2025,“ sdělil Bartoš.
Současně bylo podle něj rozhodnuto, že v rámci zajištění turistického provozu na trati vznikne rámcový návrh jízdního řádu a kraj bude hledat dopravce, který dostane desetiletou smlouvu. Deník Zdopravy.cz o takzvaném rozstřelu informoval v neděli. Kraj nyní sdělil, že oslovil sedm dopravců včetně Jindřichohradeckých místních drah, kterým trať patří. Přihlásit se může ale i kterýkoliv další dopravce. Jízdní řád zatím nemá konečnou podobu, jeho obrysy byly zveřejněny na profilu zadavatele Kraje Vysočina. Zakresleny jsou zatím čtyři páry vlaků s poznámkou, že „by jezdily v soboty, neděle a svátky (lze buď celoročně, nebo jen sezonu) a v pracovní dny od 1. června. do 31. září“. Dnes jezdí sedm párů denně.
„Shrnutí: autobusový koncept platí a je projednaný s tím, že hledáme dopravce pro zajištění turistického provozu na trati dle návrhu jízdního řádu,“ sděluje jihlavský krajský úřad.
„Jihočeský kraj už v loňském roce notifikoval provoz na tratích JHMD jako přímé zadání v úseku Nová Bystřice – Jindřichův Hradec – Kamenice nad Lipou pro zajištění provozu po roce 2025. Samozřejmostí zůstává i koordinace všech druhů veřejné dopravy, tzn. vlaků i bus mezi jednotlivými regiony. Výsledné jízdní řády jsou vždy kompromisem vyhovujícím daným oblastem regionu,“ sdělil k vývoji na Vysočině mluvčí Jihočeského kraje Radek Šíma.
Na Vysočinu připadá 29 z celkových 79 kilometrů úzkorozchodných tratí JHMD, zbytek je v jižních Čechách.