- Silnice •
- Město •
- Stavebnictví •
- Tramvaje
Zbývají poslední metry, k prorážce tramvajového tunelu v Brně dojde ve čtvrtek
Tramvajový tunel s únikovou štolou tvoří jedna tunelová trouba. Délka ražené části bude 334 metrů.
Při budování velkého brněnského okruhu na Žabovřeské zdolají stavbaři tento týden zásadní milník. Ve čtvrtek bude slavnostně proražen nový tramvajový tunel pod Wilsonovým lesem, jehož ražba začala na jaře (první zkušební odstřely proběhly v únoru). Nyní dělníkům zbývají poslední jednotky metrů. Malá slavnost se odehraje ve čtvrtek odpoledne u kapličky Sv. Antonína Paduánského.
Tramvajový tunel s únikovou štolou tvoří jedna tunelová trouba. Délka ražené části bude 334 metrů, dalších 170 metrů bude přesypaných (a to především u severního portálu). Šířka tramvajové trati v tunelu bude sedm metrů, šířka oboustranných nouzových chodníků v tunelu pak minimálně 1,43 metru.
Světlá výška v tunelu nad temenem kolejnice je šest metrů. Úniková štola z tunelu kolmo k Žabovřeské bude mít 50 metrů. Tramvaje budou moci tunelem projíždět rychlostí až 60 km/h.
Zhruba kilometrová stavba velkého městského okruhu na Žabovřeské je pro Brno strategická. Přeložení tramvajové tratě do tunelu pod Wilsonovým lesem umožní rozšířit stávající dvoupruhovou silnici na směrově rozdělenou čtyřpruhovou komunikaci. Tramvajová výluka začala v polovině ledna a potrvá ještě rok a půl.
Náklady na celou stavbu, která začala v prosinci, přesahují dvě miliardy korun. Investorem je Ředitelství silnic a dálnic, zakázku získalo sdružení firem Eurovia, Hochtief a Subterra.