Vyřazené tramvaje z Ostravy skončily na nádraží u Jizery. Majitelé sní o přestavbě na plyn a provozu pod sjezdovky
Plány narazily u Libereckého kraje, na trať z Martinic do Rokytnice nechce tramvaje pustit kvůli legislativě.
Nádraží v Rokytnici nad Jizerou začíná budit nečekanou pozornost fanoušků kolejové dopravy. Důvodem jsou čtyři vyřazené tramvaje T3 (jedna není na snímcích vidět, je uvnitř bývalé výtopny), které koupil Spolek PříKrM – Přítel Krkonošského metra od Dopravního podniku Ostrava za ceny kolem 50 až 60 tisíc korun za jednu. Tramvaje chce přestavět na plyn a provozovat v Krkonoších. Plány ale hned na začátku narazily u Libereckého kraje. Vozidla jsou v Rokytnici prozatím odstavená. O plánech na jejich využití informovala jako první Česká televize.
Podle představ spolku mají tramvaje jezdit na zemní plyn po trati Martinice v Krkonoších – Rokytnice nad Jizerou, ale jen v krátkém úseku z Jablonce nad Jizerou. V budoucnu by pak mělo dojít k prodloužení tramvajového provozu z nádraží Rokytnice až k lanovkám lyžařského areálu Horní Domky.
Karel Jakubů ze spolku pro ČTK uvedl, že jednu tramvaj chtějí nadšenci využívat pro turistické jízdy, jednu na výzkum. „Cíl je vyvinout prototyp nového vozidla pro regionální tratě na principu vlakotramvaje, tedy podvozkového vozidla s hybridním pohonem na zemní plyn,“ uvedl Jakubů. Do projektu je zapojena i Fakulta dopravní ČVUT. Podle něj by tramvaj k lyžařským areálům vedla většinou zabudováním trati do silnice, projekt je připravovaný v rámci diplomové práce. V roce 2014 byla odhadovaná cena nové tramvajové trati 590 milionů korun.
Cílem je podle Jakubů vyvinutí lehkého kolejového vozidla, na kterém spolupracuje s ČVUT. Samotné tramvaje by pak podle něj jezdily jen jako posily. „Zabezpečením trati prototypem lokálkového ETCS L3 (pro tratě řízené dosud dle D3) by také došlo k možnému současnému provozu lehkých a klasických železničních vozidel, jakož k i ochraně většiny přejezdů závorami a zvýšením traťové rychlosti pro vozidla lehké konstrukce a tím k podstatnému zkrácení jízdních dob (až o 60 %),“ podotkl. Plánuje, že za rok dojde ke zkušebním jízdám nového hybridního pohonu na LNG, zastavěného právě do jedné z tramvají. Zatím na krátkém úseku.
Legislativní problém
Proti plánům je ale od počátku Liberecký kraj. Ten včera oznámil, že na trati hodlá i nadále zachovat železniční dopravu, a proto není provoz tramvají – i kvůli tuzemské legislativě – na stejné trati možný. V tiskové zprávě kraj uvedl, že počítá za rok a půl s výměnou motorových vozů 810 za Regionovy. „Na trati z Martinic do Rokytnice ve vzdálenější budoucnosti Liberecký kraj nevylučuje možnost provozu tramvají, jeho podmínkou by však bylo prodloužení dráhy přes město Rokytnice nad Jizerou k lanovkám,“ uvedl náměstek pro dopravu Jan Sviták.
Vzdálená budoucnost ale může znamenat desítky let. Podle současných zákonů nesmí vlaky a tramvaje jezdit po jedné trati zároveň. „Smíšený provoz vlaků a tramvají je v zahraničí v běžném provozu na mnoha místech, v České republice však chybí jeho legislativní ukotvení. Změnit zákon trvá mnoho let. Snadnější cestou bude pro testování provozu tramvají vybrat jinou železnici bez plánovaného provozu vlaků,“ dodal Sviták.
„O změně legislativy se u nás již plamenně více jak 20 let hovoří, proto jsme do Rokytnice pořídili první historickou a první zkušební soupravu tramvají, abychom od plamenných řečí přešli ke konkrétním činům, které teď začneme o to víc navrhovat a vyžadovat,“ podotkl Jakubů.