Do rušení provozu na lokálkách se vložili železniční odboráři, vyzvali k jednání kraje a ministerstva
Odboráři se škrty zásadně nesouhlasí.
Do plánů Středočeského kraje na omezení dopravy na celkem dvanácti regionálních tratích se poprvé vložila i nejsilnější odborová organizace na železnici. Představenstvo Odborového sdružení železničářů (OSŽ) dnes ve svém prohlášení uvedlo, že zásadně nesouhlasí se zamýšlenou redukcí.
„Jedná se o neuvážený krok, který je z dlouhodobého hlediska v zásadním nesouladu se záměry EU a ČR v oblasti posílení a rozvoje ekologické dopravy,“ uvedli odboráři. Jsou přesvědčeni, že při započtení všech externalit, vyšší kapacitě a životnosti vozidel, rozsahu bezpečnostních prvků pro ochranu zdraví cestujících a narovnání podmínek se silniční dopravou, nemusí osobní železniční doprava vycházet jako ta výrazně dražší, ba naopak.
V dokumentu vyzvali kraj, aby revidoval své plány na omezení. Odvolávají se přitom na zkušenosti z minulosti, kdy redukce znamenaly obvykle konec provozu. Podobně jako ministerstvo dopravy argumentují i tím, že do některých tratí šly v posledních letech značné prostředky do jejich modernizace.
Odboráři kraj vyzvali, aby situaci řešil s vedením ministerstva dopravy. O jednání s krajem mluví i ministr dopravy Karel Havlíček. Podle něj by měla vzniknout koncepce, která by řešila využití těchto tratí.
Kraj rušení spojů vysvětluje propadem příjmů a enormním nárůstem nákladů na dopravní obslužnost. Na seznamu rušených spojů jsou především velmi málo vytížené vlaky.
Nahrazení vlaků autobusy má přinést roční úsporu 70 milionů, z toho 20 milionů bude stát provoz autobusů, reálně tak kraj ušetří asi 50 milionů. „Je to podle mě střet emocí a racionality,“ řekl radní pro veřejnou dopravu Středočeského kraje Petr Borecký. Řadu lokálek chtějí lidé podle něj zachovat z nostalgie. Dotčené lokálky podle něj obsluhují 1,5 procenta cestujících v kraji.
Přehled vytíženosti tratí jsme přinesli zde.