Největší přístav dostal povolení od MŽP, v Hodoníně bude stát až 80 lodí
Nový přístav se projektuje také v severní části Baťova kanálu. Přístav Slovácko má pojmout až 50 lodí.
Ředitelství vodních cest (ŘVC) po dlouhé době pokročilo s přípravou stavby přístavu Hodonín. Přístav až pro 80 lodí úspěšně prošel posouzením vlivu na přírodu (EIA) a získal od ministerstva životního prostředí souhlasné stanovisko. Půjde o vůbec největší tuzemský rekreační přístav.
„Můžeme začít projektovat. Věříme, že stavba přístavu začne v roce 2023,“ oznámilo ŘVC. Bude přitom muset splnit řadu podmínek ministerstva: musí například začít pravidelně kosit dosud zanedbané louky v okolí a z místa budoucího přístavu na ně přesunout populaci česneku hranatého. Podmínkou je například i záchrana mlžů.
Přístav Hodonín na řece Moravě má sloužit plavcům mířícím z Baťova kanálu nebo naopak na Baťův kanál. Kapacitou přitom dvojnásobně předčí dosud největší přístav na Baťově kanálu (Petrov). Dosavadní největší rekreační přístav v tuzemsku, kterým je Hluboká nad Vltavou, nabízí 73 lodních stání.
ŘVC přitom muselo své plány v Hodoníně kvůli vysokým nákladům a odporu některých místních subjektů výrazně zredukovat. Z původně zvažovaných až 126 stání ve třech přístavech tak Hodonínu zbude jen 80 lodních stání v jediném přístavu.
ŘVC především upustilo od záměru přivést rekreační lodě až do centra po takzvaném městském rameni řeky neboli Staré Moravě. Ta se měla stát původně pro město hlavní lodní tepnou, kde měla vzniknout hned tři přístaviště: Centrum, Východ a na kraji města největší U Jezu.
Nové plány počítají pouze s přístavem U Jezu, kam ale nebudou lodě připlouvat ze Staré Moravy, nýbrž rovnou ze zdrže hodonínského jezu na hlavní řece Moravě. Tím se ušetří, neboť zhruba metrový rozdíl hladin Moravy a Staré Moravy měly lodě překonávat díky plavební komoře. Ta se stavět nebude, na Starou Moravu se tak lodě vůbec nedostanou. Původní náklady odhadovalo ŘVC na 420 milionů, po změně plánů mluví o 266 milionech.
Hodonín je zatím lodní destinací odříznutou od Baťova kanálu. Ten končí v přístavišti Skalica, kde lodě od řeky Moravy dělí zhruba 700 metrů nesplavné říčky Radějovky. ŘVC nicméně hodlá postavit u přístavu Skalica novou plavební komoru a splavnit Radějovku. Podle profilu zadavatele stále běží tendr (už rok) na stavební firmu, odhadované náklady jsou 190 milionů korun. Tím se vodní cesta na Baťově kanálu a Moravě prodlouží o šest kilometrů na celých 60 kilometrů a Hodonín se na ní stane konečnou i výchozí stanicí. Pro rekreační plavbu tím značně nabude na významu.
Nový přístav se ale projektuje také v severní části Baťova kanálu. Přístav Slovácko pro 50 lodí získal souhlasné stanovisko v procesu EIA v únoru. Přístav se má začít stavět rovněž v roce 2023.