Dozor nad strojvedoucími padl, regulátor zrušil povinnost zadávat před jízdou číslo licence
Snaha o dohled nad dodržováním přestávek a délky směn strojvedoucích se obrací v prach. Od příštího grafikonu už nebude mít
Snaha o dohled nad dodržováním přestávek a délky směn strojvedoucích se obrací v prach. Od příštího grafikonu už nebude mít dopravce povinnost zadávat před odjezdem do systému ke každému hnacímu vozidlu i číslo licence strojvedoucího. Z prohlášení o dráze pro příští rok ji vyškrtl Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI), a to na základě stížnosti společnosti MBM rail. Povinnost přitom platí teprve od konce loňského roku, kdy ji na žádost Drážního úřadu dala do letošního prohlášení o dráze Správa železniční dopravní cesty.
„Provozovatel dráhy není oprávněn zajišťovat údajnou bezpečnost prováděním kontrol, které jsou v kompetenci dopravce nebo příslušného úřadu členského státu, nýbrž pouze vlastních zaměstnanců. Navíc je třeba vzít v úvahu skutečnost, že číslo licence strojvedoucího je osobní údaj,“ uvedl ÚPDI v rozhodnutí, které zatím není pravomocné.
Podle Drážního úřadu jde ale o bezpečnost železničního provozu. A pokud není možné povinnost prosadit skrze prohlášení o dráze, bylo by dobré ji zakotvit v zákoně. „Proto se v budoucnu pokusíme ve spolupráci s ministerstvem dopravy připravit novelu zákona o dráhách, ve které by tato prevence byla oficiálně stanovena. Díky ní by byli chráněni jak samotní strojvedoucí, tak i dopravci,“ uvedl mluvčí DÚ Martin Novák.
Ministerstvo dopravy podle mluvčího Zdeňka Neusara problém vnímá, jednoznačný názor na jeho řešení ale ještě nemá. Není tedy vůbec jisté, že půjde cestou novely. „Vzhledem k tomu, že v nejbližších letech bude potřeba zákon o dráhách otevřít hned několikrát, a to z důvodu provedení transpozice právních předpisů 4. železničního balíčku, nicméně není vyloučeno, že bychom probíhajícího legislativního procesu mohli využít také k případnému nastavení podmínek předávání čísla licence strojvedoucího provozovateli dráhy,“ dodal Neusar.
Druhou věcí je, že i loni zavedený systém považuje řada odborníků za polovičatý a bezzubý. Drážní úřad nesleduje a nevyhodnocuje případné porušení předpisů v reálném čase, takže ani nemá možnost takzvaně sundat strojvedoucího z mašiny, byť by s ní jezdil desítky hodin v kuse. Stejně tak bezzubý je i v případě sankcí. Strojvedoucího může vyzvat v případě nedodržení doby odpočinku k podání vysvětlení, stejnou proceduru může provést s dopravcem v případě použití neplatné licence.
Délku pracovní směny strojvedoucího určuje vládní nařízení; směna nesmí překročit 13 hodin. Jenže spory se vedou i o samotný výklad nařízení. To umožňuje protáhnout směnu z 13 hodin až na 15 hodin, pokud je součástí směny i režijní jízda. Jeden z výkladů zní, že dvě hodiny navíc jsou určené právě a jen na režijní jízdu, jiný, že stačí strávit režijní jízdou jen několik minut a směna může být prodloužena na 15 hodin. Další věcí jsou jízdy strojvedoucích u více dopravců bez řádného odpočinku. To se dá kontrolovat vedle čísla licence i podle čísla telefonu, hříšníci ale kontrují používáním více telefonů. Na dráze pak kolují historky o „supermanech“, kteří jen s drobnými přestávkami jezdí třeba 60 hodin v kuse.