I pomalý řidič může způsobit komplikace, v ostatních často vyvolá agresi, říká šéf dopravní policie
Čtvrtinu přestupků tvoří rychlá jízda, v řízení pod vlivem alkoholu dominují Jihomoravský a Středočeský kraj.
Mobil v ruce, rychlost a nevěnování se řízení. Právě kvůli těmto přestupkům se v Česku nejčastěji bourá a bohužel kvůli těmto chybám také nejčastěji umírají na silnicích lidé. „Mezi nejčastější a nejtragičtější příčiny nehod řadíme nepřiměřenou rychlost a nevěnování se řízení. To je zpravidla mobil v ruce. V průměru za rok řeší dopravní policie přes 400 tisíc přestupků v rámci celé České republiky. Zhruba čtvrtina z toho je překračování rychlostních limitů,“ řekl tento týden při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz ředitel dopravních policistů Jiří Zlý.
Zajímavé rozdíly ukazují statistiky dopravních policistů i z regionálního pohledu: „Pokud bychom vzali tvrdá data, tak se dá říci, že nejvíce se překračuje rychlost v Jihomoravském kraji, telefonování za jízdy nejčastěji řešíme v Moravskoslezském kraji. Nejvíce přestupků chodců zaznamenáváme v Moravskoslezském a Jihomoravském kraji a co se týká alkoholu za volantem, tam dominují Jihomoravský a Středočeský kraj,“ doplnil Zlý s tím, že jde o absolutní počty daných přestupků z policejních statistiky, která nezohledňuje délku silniční sítě a intenzitu provozu v daném kraji.
Dopravní statistiky ovlivnil i lockdown kvůli pandemii Covidu. V roce 2020, kdy Česko ovlivnila pandemie na jaře i na podzim a zásadně poklesla intenzita dopravy, zahynulo na českých silnicích 460 lidí, o rok dříve, kdy jsme žili normálním životem, zemřelo na silnicích 547 osob.
Společnost často vnímá jako velmi nebezpečné agresivní řidiče a řidiče, kteří překračují povolené rychlostní limity, a policejní statistiky potvrzují, že právě agrese za volantem spojená s případnou nepozorností a vysokou rychlostí mívá fatální následky. Ovšem podle Zlého může řadu problémů na silnici způsobit i extrémně pomalý řidič. „Řidič, který jede bezdůvodně pomalou jízdou, způsobuje mnoho komplikací v dopravě. Aby byl provoz bezpečný, musí být plynulý. Pakliže vzniká jakákoliv nenadálá situace, kdy se ten dopravní proud přestane pohybovat nebo musí extrémně zpomalit bezdůvodně pomalou jízdou jiného účastníka, tak to může vyvolat následnou reakci v podobě agresivního chování. Ostatní řidiči ho začnou vytrubovat, vyblikávat, riskovat tím, že začnou předjíždět v místě, kde je to nebezpečné. Může to způsobit celou řadu komplikací,“ doplnil při natáčení podcastu Jiří Zlý.
On sám patří mezi zastánce změny zákona, která by zvýšila tresty pro řidiče za ty nejzávažnější přestupky, které vedou k nehodám s fatálními následky. „Určitě bych přísněji postihoval jízdu pod vlivem alkoholu, výrazné překračování rychlosti nebo porušení zákazu předjíždění,“ říká. Čeští řidiči jsou podle něj trochu výjimeční tím, že tolerují vlastní překračování zákona vztahujícího se k bezpečnosti na našich silnicích, tolerují, když sami překračují rychlost, ale na druhou stranu netolerují, když tu rychlost překročí někdo jiný.
Další podrobnosti a celý rozhovor s ředitelem dopravních policistů Jiřím Zlým přineseme v podcastu Cesty Zdopravy.cz v pátek v čase oběda.