Obrazem: Čtvrtý koridor přinese Praze nové zastávky i podchod z Vršovic do Nuslí
Podle původních plánů se měla letos ve Vršovicích stříhat páska, místo toho se tu ale bude teprve poklepávat základní kámen.
Podle původních plánů se měla letos ve Vršovicích stříhat páska, místo toho se tu ale bude teprve poklepávat základní kámen. I tak je ale ohlášené zahájení stavby koridoru z Hostivaře k jižnímu portálu Vinohradských tunelů po dlouhých letech průtahů dobrou zprávou. Přípravné práce by měly začít už v březnu, na ostro se pak začne budovat na přelomu jara a léta. Hotovo bude na podzim 2021. Zakázku získalo sdružení firem Metrostav, Swietelsky a SMP.
Novostavba téměř sedmikilometrové tratě je největším železničním projektem v Praze od zbudování Nového spojení v minulé dekádě. A jako taková přinese řadu změn. Především zanikne dvoukolejná trať přes Strašnice, která vede hustou zástavbou. Nový koridor se napřímí a povede skrze zaniklé seřaďovací nádraží Vršovice. Strašnice tak přijdou nejen o trať, ale především o vlakovou zastávku.
Náhradou za ní budou hned dvě nové na obou koncích tratě určené k likvidaci. Na jihu vznikne přestupní terminál Zahradní Město, kde se budou stýkat vlakové, tramvajové a autobusové linky. Zatímco vlaková zastávka vyroste na mostě přes Průběžnou ulici, pod mostem bude terminál MHD. Jeho vznik bude umožněn výrazným rozšířením podjezdu pod mostem, tramvaje tak budou oddělené od automobilové dopravy. Železniční nástupiště a tramvajovou refýž spojí vedle schodů i eskalátory a výtahy. Přestup na MHD nabídne o něco severněji i nová zastávka Praha Eden, která vznikne u stadionu Slavie.
Kompletní proměnou projde nádraží Vršovice. Na místo starých nevyhovujících nástupišť vzniknou dva nové ostrovní perony, v rezervě zůstane pozemek i pro případný třetí nástupní ostrov. Cestujícím zůstane zachován přístup k vlakům na první nástupiště i přímo od výpravní budovy, což se na již hotových úsecích čtvrtého koridoru ne vždy povedlo. Řada výpravních budov zůstala od prvního nástupiště odříznuta. Přístup na ostatní nástupiště a do prostoru před nádražím zajistí nový podchod, který bude protažen až za kolejiště stanice do Nuslí.
VIDEO: Prezentace koridoru Hostivař – Vršovice
Zdroj: Správa železniční dopravní cesty
V rámci stavby koridoru vznikne 11 mostů, vyrostou nové technologické budovy, naopak budou zdemolovány staré strážní domky, stavědla a trafostanice. Počítá se přitom s územní rezervou pro budoucí vysokorychlostní trať Praha – Brno.
Pokud jde o ovlivnění současného provozu stavbou, nemělo by být nijak dramatické. I proto, že vlaky jezdí objížďkou přes Strašnice. „Opatření v osobní dopravě se ale budou teprve upřesňovat po podepsání smlouvy se zhotovitelem,“ říká náměstek šéfa SŽDC pro řízení provozu Josef Hendrych. Ve Vršovicích by měla být zachována vždy minimálně jedna průjezdní kolej, případné výluky by se měly obejít bez náhradní autobusové dopravy, řešit je mohou například přestupy z osobáku na rychlík. Pokud je to možné, tak už dnes se vlaky otáčejí na Smíchově místo ve Vršovicích. Uvažuje se také o zřízení provizorního nástupiště ve Vršovicích pro Posázavský pacifik.