První stínová vláda: Piráti a Starostové nominovali na dopravu Polanského a Půtu
Podmínkou přijetí Martina Půty na ministerstvo je, že se u soudu prokáže jeho nevina v kauze údajného úplatkářství.
Česká politická scéna má před volbami první stínovou vládu, když své rezortní experty představilo uskupení Piráti a Starostové. Vybraní odborníci mají zamířit v případě volebního úspěchu na posty ministrů a jejich náměstků.
Piráti a Starostové jsou favorité podzimních sněmovních voleb, podle květnového průzkumu agentury Median by skončili první se ziskem 24 procent hlasů. Pro ministerstvo dopravy vybrali duo Ondřej Polanský (37) a Martin Půta (49).
Ostravský rodák Polanský patří k zakladatelům pirátské strany. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze, od roku 2017 je poslancem. Ve Sněmovně působí jako místopředseda podvýboru pro dopravu.
„Prosazuji koncepční řešení výstavby komunikací po vzoru Švýcarska a Rakouska, s jasným financováním a plánováním nejméně na dalších 20 let podle potřeb občanů, průmyslu i mezinárodních závazků. Budování infrastruktury chápu jako nadstranický a nadčasový obor, kde mají mít fakta zelenou a klíčový je široký veřejný konsensus a zájem občanů. Úspěch ministra dopravy by se neměl měřit počtem přestřižených pásek u nových silnic a dálnic, nýbrž kvalitou a provázaností dopravní sítě. Odmítám zběsilé betonování, kterého jsme byli často svědky v minulých dekádách, chci chytré propojování, které zajistí rychlou a efektivní dostupnost pro všechny,“ uvádí Polanský v dokumentu, který představuje stínovou vládu PirStan.
Liberecký rodák Martin Půta vede jako hejtman Liberecký kraj už ve třetím volebním období. Podmínkou jeho přijetí na ministerstvo je, že se u soudu prokáže jeho nevina v kauze údajného úplatkářství v souvislosti s rekonstrukcí kostela v Liberci.
„Prioritou budou investice do dálnic, silnic a železnic, za významné považuji systém kontroly jejich efektivnosti a využití národních a evropských zdrojů s hlavním cílem dokončení dálniční sítě a propojení Česka se sousedními zeměmi. Česká Republika potřebuje dlouhodobý program modernizace železnice, která do hodiny propojí Prahu s krajskými městy a zkrátí cestu mezi regiony. Mezi vlaky, autobusy a městskou dopravou vytvořit spolupracující, rychlý a kvalitní dopravní systém nabízející alternativu individuální silniční dopravě bez ohledu na to, zda ji platí stát, kraje nebo obce. MD bude dlouhodobě finančně podporovat rozvoj a opravy krajských silnic a výstavbu obchvatů. MD potřebuje svého ministra na plný úvazek,“ uvádí Půta.
Celá stínová sestava Pirátů a Starostů.