Soutěž na změnu rozchodu tramvajové trati v Liberci vyhrála Eurovia
Od července přestanou v Liberci i Jablonci jezdit tramvaje na úzkém rozchodu.
Proměnu tramvajové trati z Liberce do Vratislavic nad Nisou z metrového na standardní rozchod provede s největší pravděpodobností společnost Eurovia CS. Práce by měly začít 7. července, budou znamenat i úplný konec provozu na metrovém rozchodu.
Eurovia CS byla podle informací na profilu zadavatele vybrána jako nejlepší nabídka, běží ještě lhůty na odvolání. Eurovia CS nabídla cenu 95,487 milionu korun, odhadovaná cena byla 87 milionů korun. Do tendru přišly čtyři nabídky.
Podle provozně-technického ředitele Ludvíka Lavičky by tak mělo dojít k zahájení prací 7. července, jak DPMLJ plánoval. V Liberci do té doby skončí velká tramvajová výluka na trati do Hanychova kvůli rekonstrukci mostu u zastávky Stará pekárna. První zakázka se týká přerozchodování necelých sedmi kilometrů trati v úseku U Lomu – Vratislavice, výhybna. Práce na přerozchodování v rámci této zakázky povedou až k Peklu, přesně na hranici okresu Liberec a Jablonec nad Nisou. Naváže na ni změna rozchodu i na zbývající části úseku až do Jablonce nad Nisou, při které dojde současně k velké rekonstrukci. V Liberci bude tato akce znamenat kompletní ukončení provozu na metrovém rozchodu.
„Do prosince příštího roku by měla být trať už kompletně na rozchodu 1435 mm,“ řekl při vypsání zakázky provozně-technický ředitel DPMLJ Ludvík Lavička. Pro cestující plány DPMLJ znamenají, že od 7. července by měly přestat do Jablonce jezdit tramvaje. Výluka do Vratislavic potrvá do 19. listopadu, v té době ale poběží již výluka navazujícího úseku do Jablonce nad Nisou. Z Liberce do Vratislavic pojedou po skončení výluky už tramvaje na normálním rozchodu 1435 mm.
Posunutí kolejnic i úpravy trolejového vedení
Úsek je na přerozchodování připraven od roku 2015, kdy došlo k jeho rekonstrukci. Nepůjde ale jen o posunutí kolejnic, v ceně zakázky je například úprava trolejového vedení nebo opěrné zdi. Úpravy trati se dotknou i řidičů na několika přejezdech včetně frekventované křižovatky u vratislavické lékárny.
Liberec už dříve přešel na tratích do Horního Hanychova a Lidových sadů na rozchod 1435 mm, ve městě ale zůstala i třetí kolejnice, která umožňuje provoz na 1435 i 1000 mm. V případě trati do Jablonce končí tři kolejnice za křižovatkou u zastávky U Lomu, pak jsou již jen dvě kolejnice každým směrem. Ve městě zůstane metrový rozchod zachován, ale budou po něm jezdit jen historické tramvaje.
Liberec je jediným městem v zemi, kde zůstal tramvajový provoz na metrovém rozchodu. Tramvaje mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou jezdí od roku 1955. Naposledy se trať kompletně rekonstruovala v 70. letech, postupná modernizace probíhá od roku 2008. Většina z opravené části tramvajové tratě je díky investici dvoukolejná – provoz je tak rychlejší a bezpečnější. V závěrečné etapě čeká modernizace úseky tratě mezi zastávkou Kyselka a Měnírna v Zeleném údolí a také část tratě v Jablonci. V budoucnu se počítá s prodloužením trati v Jablonci až na nový dopravní terminál v Kamenné ulici. Postavit bude ale třeba ještě zhruba 800 metrů kolejí.