ČD – Telematika na čele implementace ETCS v Česku
Komplexní otázku pro přepravce představuje zejména tzv. retrofit stávajících lokomotiv.
Evropský vlakový zabezpečovací systém je zásadním tématem vlakové dopravy několika blízkých let. Horizont spuštění na hlavních koridorech již v roce 2025 přináší významné výzvy pro všechny zapojené subjekty.
Komplexní otázku pro přepravce představuje zejména tzv. retrofit stávajících lokomotiv, jež zabezpečí jejich další použitelnost v nových podmínkách mezinárodní i lokální přepravy. Tomáš Businský, ředitel úseku Infrastruktura v ČD – Telematice, vysvětluje: „Naše společnost dokáže celý proces komplexně zaštítit a fungovat jako integrátor prvků mobilní části ETCS (European Train Control System) a všech souvisejících komponent pro spolehlivé fungování systému a jeho napojení na další prvky vozidla. Aktuálně již takto pracujeme na zakázkách úprav elektrických lokomotiv pro společnosti ČD a ČD Cargo, které jsme vysoutěžili v roce 2019.“
Zajištění procesu od A do Z
Samotný retrofit má několik klíčových oblastí, jež vyžadují vysoce odbornou kompetenci a jednotné zastřešení. Nejdůležitější je fáze ověřování na prototypu vozidla dané řady, na němž se testuje mimo jiné i integrace nově vyprojektovaných a instalovaných komponent s původním technickým a softwarovým vybavením vozidla. Během tohoto procesu se rovněž lokomotivy s novou zástavbou intenzivně testují jak na uzavřeném okruhu ve Velimi, tak i v době omezeného večerního a nočního provozu na ostatních trasách.
Ověřuje se tak chování celého systému za různých podmínek, aby byl schopen patřičně reagovat v patřičných módech (od jízdy po nevybavené trati, přes chování při posunu až po nouzové zastavení) a režimech dohledu. Při tom se měří celková reakce vozidla, zátěž jednotlivých komponent a podobně. Nelze nezmínit i ověření plně funkční komunikace vozidla se stacionární částí ETCS, ale i s ostatními vozidly a prvky soustavy v rámci daného oddílu a sestavené trasy přes GSM-R. Tento evropský standard pro bezdrátovou komunikaci řídících dispečerů a výpravčích s vlakem zároveň slouží jako základní komunikační systém pro ETCS.
Výsledkem mnohaměsíčního procesu prototypování je vznik obsáhlé projektové dokumentace, která shrnuje veškeré technické podmínky, jež je nutné splnit pro instalaci prvků ETCS na dané řadě. Teprve poté je možná akceptace příslušnými úřady. V další fázi se na základě schválené projektové dokumentace provádí zástavba prvků ETCS do ostatních vozidel řady, jež v případě řad 163/362/363/162WTB/362WTB probíhá v závodech odborných partnerských společností ČMŽO – elektronika a ŠKODA Transportation. Zde se do vozidel instalují součásti, mezi něž patří zejména EVC, DMI, čtečka eurobalíz, Dopplerův radar, snímače otáček, antény GSM-R a GPS a další komponenty potřebné pro daný typ zástavby.
Oživení pod taktovkou ČD – Telematika = systém připravený na budoucnost
Než je však možné takto vybavený vůz vyslat na koleje, musí proběhnout tzv. oživení ETCS (commissioning), kdy proběhne počáteční konfigurace a zkouška nově nainstalovaných zařízení. ČD – Telematika pro retrofit využívá OBU ETCS ATLAS od společnosti Alstom, přičemž běžně může oživení provádět pouze licencovaný technik této společnosti, pro ČR tyto služby zajišťuje plně certifikovaný tým techniků ČD – Telematika, kteří budou po dokončení projektu na technologii Alstom dělat vyšší úroveň servisu. Řešení navíc již podporuje rovnou ETCS Level 2 ve verzi 3.6.0, což vlastníkům lokomotiv usnadní budoucí provoz. „Tyto vysoce odborné činnosti rozšiřují portfolio našich služeb a vhodně navazují na stávající zkušenosti z oblasti drážní telematiky v České republice včetně dodávek systému GSM-R. Můžeme tak využít naše silné stránky,“ vysvětluje Tomáš Businský.
Další významné milníky se chystají
Zajištění instalace ETCS do lokomotiv je komplexní proces s vysokou náročností, který není zdaleka u konce. „Čekají nás další fáze testování prototypů (režim switch-on), pokračují instalace zástavby do dalších vozidel a připravujeme s partnery patřičná školení pro strojvedoucí. Práce je před námi opravdu hodně. Je to však příspěvek do dalšího zabezpečení na dráze, zajištění snazší mezinárodní interoperability a také posílení dobrého jména drážní přepravy, jejíž význam jako ekologické alternativy k jiným typům přepravy v Evropě i nadále poroste. Proto nás velmi těší, že můžeme být u toho,“ uzavírá Tomáš Businský, ředitel úseku Infrastruktura ČD – Telematika.
ČD – Telematika se nebojí dalších výzev
ČD – Telematika se bude i nadále účastnit dalších výběrových řízení v rámci ČR na vybavení dalších vozidel a souprav dopravců technologií ETCS, kde chce i nadále figurovat jako přední dodavatel a systémový integrátor v této oblasti.
Pokud byste i vy chtěli pracovat na této zajímavé technologii, ČD – Telematika hledá nové kolegy.