ŘSD testuje na D11 nové víceúčelové vozidlo pro údržbu dálnic, umí až tři činnosti najednou
Nové vozidlo má v Česku premiéru, ŘSD si od něj slibuje jednodušší údržbu dálnic.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) převzalo ke zkušebnímu provozu nové víceúčelové vozidlo VSV Stage 4 od francouzské společnosti Noremat. Umí sekat trávu, čistit dopravní značky nebo vysávat odpadky.
Nasadilo ho do Střediska správy a údržby dálnic (SSÚD) Pravy na dálnici D11. Dosud takové vozidlo v Česku nikdo nevyužívá. „Chceme zjistit, zda je toto vozidlo vhodné pro využití na českých dálnicích,“ řekl Richard Hora z týmu komunikace ŘSD. Vozidlo budou průběžně zkoušet na střediscích správy a údržby dálnic Pravy, Řehlovice, Chrlice a Ivančice, především z důvodu jejich odlišných a zároveň náročných provozních podmínek.
Mulfifunkční stroj umí sekat trávu, zastřihovat keře na dělícím středovém pásu dálnice, čistit dopravní značky, frézovat povrchovou kanalizaci, případně také prořezávat větve. Umí sbírat odpadky. „Umožňuje práci se třemi zařízeními současně. Například lze předním a bočním agregátem sekat a zadním zařízením odsávat posekanou trávu do připojeného sběracího výměnného kontejneru o velikosti 25 metrů kubických,“ dodal Hora.
Vozidlo je konstruováno tak, aby mělo co nejníže těžiště, což zajišťuje velmi nízký nosný rám. Díky tomuto je při maximálním dosahu ramene, což může být až sedmi metrů, stabilní a nedochází k výkyvům. Pojezdový a pracovní okruh jsou poháněny hydraulicky, díky čemuž má vozidlo velice nízkou spotřebu, která se pohybuje okolo deseti litrů na hodinu práce. Oba hydraulické okruhy jsou na sobě nezávislé.
Maximální rychlost vozidla je 40 km/h. Komfort řidiče je zajištěn velkým zorným úhlem z kabiny, polohovatelnou sedačkou, klimatizací a intuitivním joystickem. Do kabiny lze nastupovat bezpečně ze středové části vozidla. Kabina je akusticky řešena tak, že hluk při pracovní činnosti nepřekračuje 67db. Veškeré prvky jsou ovládány z místa řidiče.