Jihočeský kraj se chce ujmout podtunelování kolejiště u nádraží v Budějovicích
Kraj a město se dostaly do sporu o podobu tunelu pod kolejištěm u nádraží v Českých Budějovicích.
Jihočeský kraj se chce spolu se Správou železnic podílet na projektování nového silničního podjezdu pod kolejištěm nedaleko nádraží v Českých Budějovicích. Uvedl to v pátek hejtman Martin Kuba (ODS). Kraj má být investorem tunelu, projekt má ale nyní na starost město České Budějovice.
Hejtman se setkal s ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou. „Pana ředitele jsem poprosil, abychom tyto věci koordinovali a projektovali spolu. To může přinést výrazné úspory. Když se totiž plánují taktového rozsáhlé stavby, málokdo ví, že třeba jen za výluky vlaků musí kraj zaplatit stovky milionů korun,“ uvedl hejtman.
Zkritizoval přitom město, které podjezd připravuje už 20 let. V roce 2014 došlo ke změně projektu, kdy jednodušší variantu rovného tunelu z Mánesovy do Dobrovodské ulice město nahradilo „esíčkem“ s vyústěním až do Plynárenské ulice. Taková podoba tunelu je přitom podle hejtmana nerealizovatelná, neboť jeho vyústění koliduje s parkovacím domem, který chystá Správa železnic.
Hejtmanovi se nelíbí ani vývoj ceny. „My stavbu stále vedeme jako krajskou investici za 800 milionů až miliardu a najednou se dozvídáme, že bude stát 2,5 miliardy,“ dodal Kuba, který chce ke společnému jednání vyzvat i město České Budějovice. Od takzvané rovné varianty přitom město ustoupilo po kasační stížnosti na územní rozhodnutí od lidí, jimž patří domy v Dobrovodské ulici.
Město připravuje esovitou variantu, šikmé propojení křižovatky Dobrovodské s Plynárenskou ulicí. Pracuje na dokumentaci pro územní řízení. „Abychom ji mohli dopracovat, potřebujeme shodu s krajem a potřebujeme i Správu železnic, kvůli podtunelování kolejiště,“ řekl ČTK náměstek primátora pro dopravu Petr Holický (ANO).
Kuba v pátek připomněl, že město za projekční práce na obou variantách zatím zaplatilo téměř 30 milionů korun. Kritizoval, že radnice s krajem stavbu nekonzultovala. Podle Holického měli informace o podjezdu pracovníci hejtmanství. „Je ale možné, že vedení kraje je nedostávalo,“ řekl Holický.
Budějovičtí radní již dříve řekli, že tunel se musí zprovoznit společně s dálničním obchvatem. Stát podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) zprovozní obchvat Českých Budějovic, který je součástí D3, v roce 2024, některé části by mohly být hotové o rok dřív. Nejbližším podjezdem kolejiště je viadukt na křižovatce Nádražní s Rudolfovskou třídou, která je zřejmě nejvytíženější v krajském městě.