V Žabovřeské ulici v Brně začaly první odstřely skály kvůli ražbě tunelu

Výstavba VMO Brno na Žabovřeské, příprava na odstřel. Pramen: ŔSDVýstavba VMO Brno na Žabovřeské, příprava na odstřel. Pramen: ŔSD

Tramvajový tunel na Žabovřeské bude tvořit jedna tunelová trouba. Délka ražené části bude 334 metrů.

V brněnské Žabovřeské ulici začaly tento týden odstřely skály pod Wilsonovým lesem, které umožní ražbu tramvajového tunelu. Proti původnímu plánu o více než měsíc později, některá místa bylo totiž možné rozpojit mechanicky. Tím se předešlo desítkám dopravních omezení a ani první pondělní odstřel je nevyžadoval. Doprava jezdí odklonem po nově zbudované provizorní silnici, která vede kolem staveniště u Kamenomlýnského mostu. Na větší omezení se musí řidiči připravit v červnu, řekl novinářům zástupce ředitele výstavby Václav Dohnálek.

Sto kilogramů trhaviny v 56 vrtech vybuchlo krátce po 18:30. Stavba velkého městského okruhu, pro kterou je tramvajový tunel důležitý, se tak posunula do další fáze. Dělníci se v nejbližších dnech budou pohybovat u portálu skály. „Předpokládáme, že zhruba za dva až tři týdny přistoupíme k ražbě tunelu a odstřely budou vyžadovat výraznější dopravní omezení, zatím jsme díky použití technologického postupu do dopravy vůbec nemuseli zasahovat,“ sdělil ředitel Závodu Brno Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.

Stavba Brno, Žabovřeská. Pramen: ŘSDŽabovřeská, stavba VMO Brno. Pramen: ŘSDŽabovřeská, stavba VMO Brno. Pramen: ŘSDŽabovřeská, stavba VMO Brno. Pramen: ŘSDTrasa II.etapy VMO ŽabovřeskáVizualizace další etapy městského okruhu v Brně v Žabovřeské ulici. Foto: BrnoVizualizace další etapy městského okruhu v Brně v Žabovřeské ulici. Foto: Brno

Stavba má stanovené pásmo ovlivnění, v lese je do této části zamezený vstup. Zahájení ostrých odstřelů přecházelo i měření pomocí seismických čidel umístěných v budovách, pod kterými půl kilometru dlouhý tunel povede. „Po vyhodnocení jsme zjistili, že trhací práce máme nastaveny dobře a jsme v limitu, aby se objekty nepoškodily. Lidé se nemusejí obávat, měření prokázalo, že ovlivnění je minimální,“ uvedl Dohnálek. Dodal, že i když je práce tohoto typu rutinou, v intravilánu je vždy třeba dbát větší bezpečnosti. Především hluk může být výrazný.

Další odstřely budou záviset od pokračování prací. Dohnálek plánuje kombinaci trhaviny s rozpojováním masivu mechanicky. Odstřely budou v přesně stanovených časových intervalech. V pracovních dnech půjde o rozmezí mezi 11:00 až 13:00 a 18:30 až 20:30. O víkendech s ohledem na nižší intenzitu dopravy jsou v plánu tři časové intervaly, a to dopolední 9:00 až 11:00, odpolední 13:00 až 15:00 a podvečerní 17:00 až 19:00.

Tramvajový tunel s únikovou štolou bude tvořit jedna tunelová trouba. Délka jižní přesypané části je tři metry, délka ražené části je 334 metrů a délka severní přesypané části je 164 metrů. S přeložením tramvajové trati do tunelu je spojená dvouletá výluka tramvají linky 1, nutná k tomu, aby stavba skončila dříve. Tunel má být hotový na přelo letošního a příštího roku. Přeložení tramvajové tratě umožní rozšíření silnice na čtyřpruhové uspořádání, čímž se odstraní úzké hrdlo snižující plynulost a tedy i bezpečnost dopravy. Dostavba velkého městského okruhu v Žabovřeské ulici potrvá zhruba do poloviny roku 2024. Náklady činí 2,03 miliardy korun. Zhotovitelem je sdružení firem Eurovia, Hochtief a Subterra.

ČTK

Tagy I/42 VMO Žabovřeská odstřel ŘSD tramvajový tunel
11 komentářů