ČD Cargo prodává další lokomotivy, které už nepotřebuje. Některé i za méně než 400 tisíc
Nákladní dopravce se zbavuje nepoužívaných vozidel.
Zejména sběratelé železničních vozidel mají jednu z posledních šancí, jak se dostat k vyřazeným lokomotivám ČD Cargo. Státní nákladní dopravce vypsal novou soutěž na prodej zbytného majetku, ve kterém hledá majitele pro celkem 24 lokomotiv.
Kompletní seznam je na profilu zadavatele. „Většinou jde o lokomotivy, které jsou dlouhodobě odstavené a už jsme je nabízeli. Většinou jsou nekompletní a jsou spíše na náhradní díly nebo pro sběratele,“ řekl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth. Ty, které se nepodaří ani nyní prodat, půjdou ke šrotaci.
Na prodej jsou například elektrické lokomotivy řad 110, 121 nebo 122, dopravce nabízí i dieselové lokomotivy řad 749 nebo 751 nebo i další stroje. Nejlevnější lokomotiva je za 395 tisíc korun, nejdražší za 4,56 milionu korun. Termín pro podání nabídek je 27. května.
ČD Cargo prodávalo lokomotivy naposledy letos v lednu. Z velké části jde o stejné stroje, které dopravce nabízel na počátku roku a neprodal je. Proti původnímu tendru došlo u některých lokomotiv k mírnému zlevnění. Nejdražší je českobudějovická lokomotiva 749, u které cena klesla o půl milionu korun.
ČD Cargo loni i v reakci na propad trhu připravilo fyzickou likvidaci 1 200 dlouhodobě zbytných a neprovozuschopných nákladních vozů a několika desítek lokomotiv. „Razantnější zásah do kapacit by již znamenal omezení nabídky našich služeb, což je z pohledu naší strategie nepřijatelné,“ uvedla firma v tiskové zprávě.
Nákladní dopravce čeká návrat do zisku
Nákladní dopravce loni prodělal 248 milionů korun. Výsledky ČD Cargo za rok 2020 negativně ovlivnila pandemie covid-19. V meziročním srovnání bylo přepraveno o 4 mil. tun zboží méně. Nejvýznamněji zasaženy byly přepravy pevných a kapalných paliv, automotive, železa a kombinovaná doprava zboží z/do Číny. Pokles výkonů ve většině komodit však plně korespondoval s hospodářským vývojem jednotlivých odvětví.
„ČD Cargo má za sebou z mého pohledu jednoznačně nejtěžší rok ve své samostatné existenci. Na jedné straně jsme se potýkali s neočekávaně prudkým poklesem poptávky po našich službách a ve ztížených podmínkách se snažili v maximální možné kvalitě zajistit našim zákazníkům neodřeknuté přepravy. Na straně druhé jsme stále mysleli na budoucnost. V této nelehké době jsme nepřistoupili k trvalému omezování našich kapacit a naopak se plně soustředili na další rozšiřování teritoriální působnosti Skupiny ČD Cargo. Po Rakousku jsme se v loňském roce plně etablovali také na německém trhu a založili novou dceřinou společnost v Maďarsku,“ řekl Tóth.
ČD Cargo na pokles výkonů zareagovalo řadou úsporných opatření s cílem zvýšit využití interních kapacit a dočasně omezit zbytné náklady. Z firmy loni odešlo 500 administrativních i provozních zaměstnanců. Podle Tótha se chce firma letos dostat opět do zisku. „Již první kvartál letošního roku nám naznačuje, že jsme se vydali správnou cestou a naše opatření fungují,“ doplnil předseda představenstva.