Liberecký kraj zdraží veřejnou dopravu. Státní tarif vyjde u řady tras levněji
Ceny jízdenek stoupnou u některých relací o více než pětinu.
Liberecký kraj od 1. července zdraží cestování veřejnou dopravou až o 15 %. I nadále nebudou mít cestující možnost koupit si jízdenky přes e-shop nebo mobilní aplikaci. Podmínkou pro levnější cestování oproti nákupu v hotovosti bude i nadále vlastnictví bezkontaktní čipové karty Opuscard.
Nový tarif integrované dopravy pod značkou IDOL včera schválili zastupitelé. Liberecký kraj se podle nového tarifu stane v republice unikátem: na řadu relací bude levnější jet na státní systém jednotného tarifu One Ticket. Ten je dosud v zemi podle ujetých kilometrů nejdražší.
Rozdíly jsou patrné hlavně u vzdáleností do 35 km. Například pět kilometrů vyjde nově podle tarifu IDOL na 25 Kč, u OneTicket na 17 korun. Změna ceníku znamená, že například z Liberce do Jablonce nad Nisou zaplatí cestující v hotovosti 35 korun namísto stávajících 30. Při jízdě vlakem na systém jednotného tarifu z Liberce do Jablonce nad Nisou zaplatí 30 korun.
Průměrné zvýšení tarifu je 15% u hotovostních plateb, 9% u elektronických peněženek a 11% u časových kupónů. U nejkratších vzdáleností jde o zvýšení ceny až o čtvrtinu. Zdražení prošlo bez větších protestů, proti byl například člen dopravního výboru David Schindler. „Nemyslím si, že je nyní vhodná doba na zdražování, když se cestující pomalu začnou do veřejné dopravy vracet. Byla možnost zdražit s tím, že cestující dostanou něco navíc, například aplikaci nebo e-shop, to se ale nestane,“ řekl Schindler. Společnost Korid LK, která v kraji organizuje veřejnou dopravu, slíbila spuštění aplikace do září.
Zdražení přinese úbytek cestujících, přiznává kraj
Zdražení má do rozpočtu přinést pět milionů korun. V materiálu současně úředníci odhadli, že vyšší ceny odlákají 8 % cestujících z dopravních prostředků. Jakým způsobem k tomuto číslu dospěli, není jasné. Kompletní materiál je ke stažení zde. Radní už dříve vysvětlili, že zdražení má alespoň částečně kompenzovat výpadek příjmů z jízdného způsobený pandemií.
„Propad tržeb ve veřejné dopravě činil vloni zhruba 70 milionů korun a za první dva měsíce roku letošního přes 24 milionů, a to i přesto, že v letních měsících příjmy z jízdného meziročně stouply. Nechtěli jsme jít cestou plošného rušení spojů, abychom neomezovali cestující, a přitom zachovali srovnatelnou kvalitu služeb,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták.
Po šesti letech se tak například zdraží roční síťová jízdenka pro seniory nad 70 let o deset procent z 500 na 550 korun. O pětinu zdraží také jednodenní síťová jízdenka pro jednu osobu a skupinu až 5 osob, jejíž cena se mění po téměř 11 letech. Roční síťová jízdenka zůstane na stejné cenové úrovni.
Kraj chce prohloubením rozdílů v jízdném u platby kartou a hotově více motivovat k bezhotovostním platbám. „Chceme minimalizovat osobní kontakt pasažérů s řidičem, zrychlit dobu odbavení a udržet veřejnou dopravu na vysoké úrovni. Veškeré připravované změny mají za cíl zabránit úbytku cestujících. V době koronavirové pandemie byla totiž jednou z překážek obava občanů v autobusech a vlacích cestovat i přesto, že dopravci zajistili dodržování stanovených hygienických podmínek,“ dodal Sviták.