Žádná změna: Instalaci ETCS na 4. koridoru zajistí za dvě miliardy AŽD Praha
AŽD Praha nadále zůstává fakticky jediným dodavatelem traťové části ETCS v tuzemsku.
Správa železnic završila výběrové řízení na dodavatele zabezpečovacího systému ETCS pro úsek 4. koridoru od Votic do Českých Budějovic. Zakázku získalo sdružení AŽD Praha a Sudop Praha, které bylo jediným zájemcem. AŽD Praha tak nadále zůstává fakticky jediným dodavatelem traťové části ETCS v tuzemsku.
Cena kontraktu činí 1,986 miliardy korun. Správa železnic při vypisování soutěže stanovila podmínku, že cena nesmí překročit 2,22 miliardy. „Předmětem zakázky je zajištění dálkového ovládání železničních stanic, zabezpečovacího zařízení a ostatních technologií a zároveň vybavení tratě interoperabilním systémem evropského vlakového zabezpečovače ETCS L2 v úseku Votice (mimo) – České Budějovice (včetně),“ píše se v zadávací dokumentaci.
Z mapových příloh plyne, že nový systém obdrží i stará „schwarzenberská“ jednokolejka přes Hlubokou nad Vltavou, kterou má v příštích letech nahradit novostavba trati Nemanice – Ševětín v nové stopě. Právě úsek u Českých Budějovic je posledním na 4. koridoru, kde se dosud ani nekoplo. Naopak v plném proudu je budování nových tratí mezi Voticemi a Sudoměřicemi a mezi Doubím a Soběslaví. Systém ETCS se aktuálně instaluje mezi pražskou Uhříněvsí a Voticemi.
Systémem ETCS je v tuzemsku zatím pokryto 255 kilometrů tratí (Kolín – Břeclav). Dalších 206 kilometrů mezi Břeclaví a Petrovicemi u Karviné je ve zkušebním provozu, brzy přibudou úseky Přerov – Česká Třebová a Český Brod – Praha-Běchovice – Praha-Uhříněves. AŽD Praha aktuálně získala zakázku i na úsek Ústí nad Orlicí – Lichkov za 270 milionů.
Od ledna 2025 nebudou na tratě osazené ETCS vpuštěna vozidla bez mobilní části systému.