Skanska restartovala stavbu nejdelšího slovenského tunelu, hotovo má být v roce 2023
Na stavbě se budou podílet i čeští zaměstnanci společnosti Skanska.
Společnost Skanska dnes na Slovensku podepsala smlouvu na dostavbu dálnice D1 v úseku Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Jeho součástí je i nejdelší tunel na Slovensku. Stavba ožívá po dvou letech, kdy z ní odešli pracovníci sdružení italské společnosti Salini Impregilo a slovenské firmy Dúha.
Kontrakt na stavbu za 255 mil. eur (zhruba 6,6 miliardy korun) dnes podepsali zástupci Národní dálniční společnosti přímo na staveništi. Skanska má dostavit 13,5 kilometru dlouhý úsek včetně více než sedmikilometrového tunelu Višňové do konce roku 2023. Fakticky se tak uzavře dálniční obchvat Žiliny, což kromě snížení dopravní zátěže ve městě přinese více než dvacetiminutovou úsporu času při cestě do Tater.
„Jsem velmi rád, že díky naší usilovné práci a skutečně maximálnímu nasazení Národní dálniční společnosti se nám podařilo tento projekt postavit na nohy a doslova ho oživit. Faktem totiž je, že od začátku roku 2019 byly práce přerušeny. Dnes se restart výstavby stává skutečně reálným. Pevně věřím, že v roce 2023 bude tunel Višňové součástí dálniční infrastruktury,“ říká Juraj Tlapa, předseda představenstva Národní dálniční společnosti.
7,5 km dlouhý tunel, osm mostů
Stavba zahrnuje 13,5 kilometru dlouhý úsek dálnice včetně osmi mostů (z toho dva nejdelší měří 947 a 585 metrů) a 7,5 kilometru dlouhého tunelu Višňové. Na západě se napojuje na nedávno dokončený úsek Hričovské Podhradie-Lietavská Lúčka, na východě pak naváže na dálniční obchvat Vrútek a Martina. Kromě přímější trasy se tak řidiči vyhnou i častým dopravním komplikacím na stávající silnici I/18 pod hradem Strečno.
Skanska má na stavbu přichystáno maximum kapacit, pracovat zde budou experti na mosty, tunelové stavby i betonové vozovky ze Slovenska i České republiky. Využijí se tak zkušenosti například z nedávno dokončeného úseku D1 Budimír-Bidovce, ale například i z podzemních staveb počínaje tunelem Sitina v Bratislavě nebo v současnosti budovanými úseky metra v Helsinkách.
„Jsme si vědomi významu i složitosti této stavby a uplatníme na ní naše mezinárodní zkušenosti. Co je ale nejdůležitější – uděláme maximum pro to, abychom tuto stavbu odevzdali do užívání v termínu a požadované kvalitě tak, jako na našich předchozích projektech,“ říká generální ředitel Skanska SK Miroslav Potoč.