Praha dá do cyklistické infrastruktury 370 milionů korun, vznikne podjezd pod Mánesovým mostem
Pokračovat bude například stavba nové cyklostezky Jarov - Zbraslav.
Praha letos investuje do rozvoje cyklistické infrastruktury 370 milionů korun. Jde o peníze na stavbu i přípravu cyklostezek. Mezi nejvýznamnější akce bude patřit bezbariérové propojení ulic na Klárově pod Mánesovým mostem nebo rozšíření cyklostezky Satalice – Vinoř.
Investice představila Praha s Technickou správou komunikací (TSK). V rozpočtu Technické správy komunikací hl. m. Prahy (TSK) je pro cyklistickou infrastrukturu na letošní rok vyhrazeno 122 milionů Kč na 7 km nových cyklostezek. Jde o mírný pokles proti loňskému roku.
Zároveň byly městským částem ze strany města odsouhlaseny dotace za 247 milionů korun na 31 projektů. V roce 2021 by mělo být dokončeno 17 projektů, díky kterým vznikne téměř 14 kilometrů nových stezek. Dotace budou využity i na studie a projekční práce a postaví se z nich 8 km nových stezek i v roce 2022.
Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr investice vysvětluje i změnou chování Pražanů, kdy lidí na kole podle automatických sčítačů loni přibylo meziročně o 38 %. „Nárůst se přitom týká jak víkendů, tak i všedních dnů. Tomuto pozitivnímu trendu bychom měli jít naproti. Pokud Pražané chtějí jezdit na kole, je důležité je v tom podpořit. Zlepšují tím vzduch v Praze a uvolňují místo v MHD a na silnicích,“ řekl Scheinherr.
Jednou z největších akcí bude podjezd pod Mánesovým mostem na levém břehu Vltavy. Mezi prvním a druhým pilířem propojí ulici U Lužického semináře s Kosárkovým nábřežím. Cyklistům tak odpadne překonání složité křižovatky na Klárově.
V roce 2021 se projedou cyklisté na nových trasách například v Kunraticích, kde se téměř 300 metrů dlouhý úsek od Olšanského potoka napojí na cyklotrasu A202 z Vestce. Další z nových úseků vhodných pro cyklisty vznikne od stanice metra Kačerov k zastávce U Labutě, zde by práce měly začít v září. Propojení cyklostezek se dočká také okolí sídlištního bloku Ocelkova na Černém Mostě. V řešení je také cyklistické propojení ulic Průmyslová a Nedokončená.
„Dlouho očekávanou stavbou je druhá etapa cyklostezky Zbraslav – Jarov, která propojuje první a třetí etapu, dokončenou již před několika lety. Stavbu jsme zahájili na konci března a skončí již v květnu letošního roku. Dostavbě této části léta bránily majetkoprávní spory. Cyklisté tak museli v propojce těchto etap využít zhruba půl kilometru polní cesty, což bylo v deštivých dnech obtížné,“ doplňuje výčet některý staveb Barbora Lišková, tisková mluvčí TSK.
Některé ze stávajících cyklistických tras se po loňských úpravách a zimní stavební přestávce blíží dokončení. Zkolaudovaná je již například stavba pod Lahovickým mostem na cyklostezce A2. V případě dobrého počasí se v květnu 2021 ukončí i 1. etapa prací Na Prostřední cestě a na cyklostezce A1 Šárovo kolo, kde se loni rovnal a prodlužoval rozšířený úsek před Radotínským potokem. Tam by práce měly být hotové v červnu 2021. V říjnu by se pak cyklisté mohli projet po novém kilometru stezky mezi ulicemi Netřebická a Mladoboleslavská na trase Satalice–Vinoř.
Praha také rozšíří počty cyklostojanů. „Z průzkumů mezi cyklisty víme, že jim často chybí místo, kam kolo zamknout a možnost pohodlného přestupu mezi kolem a MHD. Proto do ulic průběžně doplňujeme stovky stojanů a s každou akcí BESIP nově instalujeme také stojany. Momentálně jsou také u vchodů do třiceti tří stanic metra a do léta budou úplně u všech. Stejně tak jsme na základě nejčastějších cyklistických tras a doporučení Pražanů umístili do ulic několik cykloopravniček, kde snadno seřídíme přehazovačku, opravíme lankové brzdy, dofoukneme duši a dotáhneme nejrůznější šrouby a matice,“ dodal Scheinherr.
Kompletní přehled akcí na letošní rok najdete zde.