Vyjíždí Lužickohorský rychlík. Liberecký kraj ho nechce, přesto za něj zaplatí
Daňové poplatníky přijde projekt dopravce na zhruba 4 miliony korun.
Společnost KŽC Doprava v neděli poprvé odstartuje s novým přímým spojením Prahy a Šluknovského výběžku. Lužickohorský rychlík bude každý víkend a o svátcích spojovat Prahu s Mikulášovicemi. Na jeho provoz se složily z peněz daňových poplatníků tři kraje a Praha zhruba čtyřmi miliony korun.
Podle KŽC Doprava jde o první přímý vlak z Prahy do Šluknovského výběžku. První dva víkendy pojede kvůli výluce přes Nymburk a dál přes Mladou Boleslav a Českou Lípu, dál už bude jezdit přes Všetaty. Pravidelný jízdní řád je na stránkách KŽC Doprava. V čele vlaku má být nasazována lokomotiva řady 749 (bardotka), která potáhne retro vozy.
Na trase platí v úseku Praha – Bezděz tarif Pražské integrované dopravy, KŽC Doprava a TR 10 Českých drah (kromě režijek), v celé trase pak OneTicket. V úseku Bezděz – Jedlová jezdí zdarma cestující s bezkontaktní čipovou kartou Opuscard (pro tarif IDOL), z Jedlové do Mikulášovic platí tarif Dopravy Ústeckého kraje. Například z Prahy do Krásné Lípy tak cestující zaplatí podle OneTicket 253 korun, Arriva jízdenku nabízí s přestupem v Mladé Boleslavi za 120 korun.
Firmě se jako tradičně podařilo přesvědčit několik organizací, že vlak je potřeba dotovat. Na provoz rychlíků se složí Praha a tři kraje: Středočeský, Ústecký a Liberecký. Ne všude ale plány dopravce narazily na zájem. Zatímco většina krajů přispěje částkou kolem 175–185 Kč na kilometr, Liberecký kraj necelými 14 korunami za kilometr. Celkem tak Liberecký kraj zaplatí 100 tisíc korun, KŽC Doprava chtěl asi pětkrát tolik.
„Z pohledu přepravní poptávky zbytný vlak“
„Lužickohorský rychlík není součástí připravované Koncepce turistických linek a není to ani v plánu. Vlak je veden v ‚nežádoucím souběhu‘ s rychlíkovou linkou R22 integrovanou do IDOL, přičemž snížení výnosů této linky se může odrazit v kompenzacích Libereckého kraje dopravci v rámci integrace linky R22 do IDOL,“ řekl mluvčí Libereckého kraje Filip Trdla.
„Z pohledu přepravní poptávky považuje Koordinátor dopravy tento vlak za zbytný. Z pohledu technologie dopravy tento vlak narušuje při sestavení grafikonu vlakové dopravy jízdu pravidelných vlaků objednaných Libereckým krajem, čímž dochází k narušení stability přestupních návazností,“ dodal Trdla. K částečné dotaci Liberecký kraj přistoupil z důvodu výrazné podpory tohoto projektu sousedními kraji.
U jiných krajů byla KŽC Doprava úspěšnější. Ústecký kraj přispěje 808 tisíc korunami, Středočeský kraj zhruba dvěma miliony korun a Praha půl milionem korun. Praha a Středočeský kraj dosud informaci o celkové částce nezveřejnily, vyplývá ale z údajů o ceně za kilometr a rozsah zaslaný společností KŽC Doprava. Celkem tak z veřejných prostředků půjdou na projekt dopravce bez jakékoliv soutěže čtyři miliony korun.