Nové šrotovné. Další země nabízí za likvidaci auta bonus na jízdní kolo
Francie nabídne lidem za vyřazení starého auta dotaci až 2 500 eur na nové kolo.
Staré auto do šrotu, místo něj na výběr kolo, elektrokolo, nové auto nebo třeba celoroční jízdenku na MHD? Povědomí o tom, že doprava je mnohem víc než jen auto, se postupně rozšiřuje a první země v Evropě už tomu začínají přizpůsobovat svou strategii. Nejnověji podobný systém vyhlásila Francie.
Co bývalo dříve špatně skrývanou veřejnou dotací na udržení odbytu automobilek, se pomalu mění na nástroj skutečné proměny mobility. Nejprve loni v Lotyšsku vláda vyhlásila šrotovné na stará auta, za které lidé dostali až 1 000 eur (26 000 korun) na pořízení kola, elektrokola, celoroční jízdenky na MHD nebo nového auta s nižšími emisemi.
Program lotyšského ministerstva životního prostředí, který skončil v únoru, stáhl z oběhu cca 15 000 starých aut, místo kterých si lidé pořídili přes 11 000 kol, elektrokol a elektrických koloběžek. Nových aut bylo jen lehce přes 2 500. Celkem lotyšská vláda do programu investovala 11 milionů eur a hodlá v tom pokračovat i letos; detailní podmínky nyní ministerstvo finalizuje. Podle prvních signálů bude dál její prioritou podpořit přechod na aktivní mobilitu a ještě zvýšit využívání MHD.
Finsko: více zájemců o dotaci na kolo než na auto
Finsko se přidalo na sklonku loňského roku, v programu mohou lidé získat od státu 1 000–2 000 eur (26–52 000 korun) a výsledky za první tři měsíce ukazují jasné preference lidí: z 4 700 žádostí o šrotovné směřovalo přes 3 000 z nich na pořízení elektrokola, 1 000 na nové auto s nižšími emisemi a zbývající počet na MHD. „Popularita elektrokol je ohromná, považuji to za velmi dobrou věc,“ konstatovala Kati Heinkkinen ze společnosti Traficom, která má administraci programu šrotovného ve Finsku na starosti. „Někteří lidé si nové auto nemohou dovolit, nebo ho už ani nepotřebují, zato elektrokolo jim na většinu jejich cest udělá plnohodnotnou službu,“ dodala.
Nejnovější program se chystá ve Francii. V rámci hlasování o zákonu o klimatu a odolnosti schválila dolní komora před pár dny plán šrotovného. Ten má dostat z vozového parku stará auta a pomoci vyčistit vzduch ve městech. Zároveň dává lidem možnost svobodně se rozhodnout, na co prémii za sešrotování starého auta použijí. Návrh v parlamentu podal středopravicový poslanec Pierre-Yves Bournazel a odsouhlasený šrotovací bonus ve výši 2 500 eur je shodný jak pro pořízení nízkoemisního auta, tak elektrokola, skládacího kola, nákladního (cargo) kola, celoroční jízdenky na veřejnou dopravu nebo například členství v carsharingovém klubu.
Zrovnoprávnění všech druhů dopravy
„Zrovnoprávnění všech způsobů dopravy, to je to důležité. Je to poprvé, co budou elektrokola vnímána jako rovnocené řešení vedle aut. A je to také poprvé, kdy národní parlament dává jasný signál, že řešením pro čistší planetu není čistější auto, nýbrž méně aut,“ komentoval výsledek hlasování Olivier Schneider, prezident Francouzské federace uživatelů kol (FUB). Zákon nyní putoval ke schválení do horní komory parlamentu.
Také Kevin Mayne, šéf oborového sdružení Cycling Industry Europe (CIE), považuje schválený plán za významný signál pro vlády po celém světě: „Potvrzuje se naše dlouhodobé stanovisko: žádné šrotovné už v dnešní době klimatické krize nemůže být spuštěno bez férové možnosti pořídit si místo starého auta něco jiného než auto. Hlasování ve francouzském parlamentu jasně schválilo elektrokola a cargo kola jako adekvátní náhradu za vyřazené auto.“
Francie patří k zemím s velmi vysokým podílem aut v přepočtu na počet obyvatel. V zemi je 478 aut na 1 000 obyvatel. Domácím automobilkám patří stabilně přes 55 % trhu a francouzská vláda je dokonce dodnes 15% akcionářem skupiny Renault. Schválený klimatický zákon dává lidem šanci vybrat si svou budoucí mobilitu. Pro Oliviera Schneidera je rozumnou volbou pro všechny. „V řadě francouzských rodin je tolik aut jako jejích členů. Velmi často je jedno z nich hodně staré. Teď budou mít lidé možnost pořídit si místo něj třeba elektrickou skládačku, nebo elektrické cargo kolo,“ říká Schneider.
Za poslední roky se Francie, hlavně díky starostce Paříže Anne Hidalgová a jejímu týmu včetně profesora urbanistiky Carlose Morena, stala jedním z inovátorů městské mobility 21. století. Používá stejný přístup jako v Nizozemsku či Kodani: klíčová je kvalita života a pohyb člověka, ne plechu.
Boom cyklostezek díky lockdownu
Radnice v metropoli i dalších více než 100 městech po celé Francii začaly už během prvního lockdownu na jaře 2020 bleskově stavět provizorní cyklostezky, aby umožnily lidem bezpečný pohyb po městě v první vlně koronavirové pandemie. Hidalgová s vizionářským programem na další zklidnění dopravy po městě – včetně zrušení 70 000 parkovacích míst v ulicích Paříže – znovu vyhrála i červnové volby.
Za rok 2020 přibylo ve Francii 1 000 km provizorních cyklostezek, které města postupně mění v trvalé, plus dalších 1 784 km regionálních a národních tras. Od té doby jenom v Paříži vzrostlo používání kol pro městskou dopravu o 62 %. Také prodej elektrokol ve Francii dosáhl za rok 2020 nového rekordu (515 000, + 29 %). 1,5 milionu starších klasických kol se navíc do provozu vrátilo díky kreativnímu řešení francouzské vlády z loňského jara, kdy v rámci antikovidových opatření na udržení mobility i místní zaměstnanosti nabídla každému voucher v hodnotě 50 eur (1 300 korun) na opravu starého kola. Jak říká Anne Hidalgová, a další starostky a starostové v celé Francii jí přitakávají: „Doba, kdy si člověk mohl myslet, že se jen tak projede autem z jednoho konce Paříže na druhý, skončila. Chceme město pro život, ne pro plech.“
Roman Meliška
Roman Meliška je byznys konzultantem. Dlouhodobě se také zabývá mikromobilitou a městskou mobilitou včetně jejich přínosů pro moderní města. Je spoluautorem podcastu Urban Caast.