Lepší signál ve vlacích: Koncem roku vyjedou Desira s novým povrchem skel
Společnost Siemens představila novinku, která má výrazně vylepšit signál mobilních operátorů ve vlacích. Signál oslabuje především metalický povrch okenních skel,
Společnost Siemens představila novinku, která má výrazně vylepšit signál mobilních operátorů ve vlacích. Signál oslabuje především metalický povrch okenních skel, který chrání interiér vozů před teplem a slunečným zářením; zároveň ale blokuje i elektromagnetické vlny.
Vídeňský Siemens proto vyvinul vrstvu, která signál propouští až 500krát lépe. Novinka tkví v jemnému vzoru (rastru), který je vytvářen pomocí laseru a přerušuje elektricky vodivou průhlednou vrstvu. „Tento způsob velmi zlepšuje příjem mobilního signálu,“ uvedl vedoucí projektu v Siemens Corporate Technology Lukas Mayer. Podle něj jde o mnohem efektivnější a jednodušší způsob zesílení signálu ve srovnání s elektronickými zesilovači, které se montují do vagonů. Zesilovače se navíc musejí vždy přizpůsobit nové generaci mobilních systémů.
„Ve vysokorychlostních vlacích umožňuje naše řešení přenést dovnitř do vozu mobilní signál v pracovních kmitočtových pásmech nejméně padesátkrát silněji, než při použití běžných pokovených skel,“ doplnil Mayer.
Nová skla budou poprvé použita na siemensovských elektrických jednotkách Desiro HC (High Capacity), první prototyp aktuálně postupuje zkoušky v testovacím středisku Siemensu u Düsseldorfu. Prvních sedm jednotek by mělo začít sloužit už koncem roku v systému Rhein-Ruhr Express (RRX), který je naplánován pro obsluhu rýnsko-rúrského regionu. Podle Siemensu lze novými okny osadit i starší vozidla. Vzorkovaná struktura povrchu skla je prý pouhým okem téměř neviditelná. Na projektu RRX se podílel i český tým Siemensu.