Peníze za nákup dálniční známky na neexistující SPZ dostanou lidé zpět
Pokud došlo k chybě vedoucí k nákupu známky na jinou, ale existující SPZ, peníze stát už nevrátí.
Rezort dopravy částečně mění přístup k případům, kdy lidé při nákupu elektronické dálniční známky omylem zadají jiné údaje. Dosud platilo, že takový omyl nelze napravit. Nově bude stát vracet peníze alespoň v případech, kdy motoristé koupí kupon na neexistující registrační značku vozidla. A to i zpětně.
„Systém elektronické dálniční známky nemůže dle platné legislativy kontrolovat, zda dané SPZ existují, či nikoliv. Při řešení těchto situací nám pomůže ministerstvo dopravy, které potřebné informace v případě potřeby ověří a poskytne,“ uvedla Lucie Bartáková, ředitelka sekce pro správu finančních zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
Možnost vrátit peníze se týká případů, kdy lidé udělali chybu v zadání SPZ a zadali neexistující značku, a také těch, kteří špatně zadali zemi registrace vozidla. Pokud došlo k chybě vedoucí k nákupu známky na jinou, ale existující SPZ, peníze stát nevrátí.
„Musíme chránit systém před možným zneužíváním. Navíc chybí možnost, jak skutečně prokázat, že k danému nákupu došlo omylem, a ne po dohodě s provozovatelem vozidla,“ doplnila Bartáková.
Motoristé si o vrácení peněz musejí zažádat. K žádosti doloží kopii technického průkazu, ze které bude patrná SPZ, zároveň přiloží potvrzení o úhradě na neexistující SPZ. Po obdržení žádosti nechá SFDI na ministerstvu dopravy ověřit existenci, respektive neexistenci SPZ a následně vrátí úhradu časového poplatku na účet, ze kterého byla úhrada provedena.
Nárok na vrácení bude možné uplatnit zřejmě až od poloviny května, neboť rezort musí upravit obchodní podmínky a systém. Lidé budou moci nárok uplatnit i zpětně, a to od počátku prodeje elektronických dálničních známek loni v prosinci.