Přehledně: jak velké výluky změní od 6. dubna provoz v Pardubickém kraji
Na některých tratích jde o největší změnu jízdních řádů za poslední desetiletí, někde dojde paradoxně ke zlepšení spojení.
Zahájení výlukových prací mezi Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí a posuny v modernizaci pardubické stanice přinesou od 6. dubna velké změny v jízdních řádech. Největší úpravy čekají cestující v Pardubickém kraji. České dráhy dnes jako hlavní dopravce v kraji zveřejnily přehled změn, které cestující čekají.
„S ohledem na nižší propustnost tratí budou regionální vlaky Českých drah objednávané Pardubickým krajem od 6. dubna jezdit podle výrazně upravených jízdních řádů. Se změnami je potřeba počítat i u dálkové dopravy,“ upozornily České dráhy.
Od 6. dubna 2021 bude omezen provoz přes železniční stanici Pardubice hl. n. z důvodu provádění úprav na zabezpečovacím zařízení. O měsíc později se rozeběhne přestavba úseku Brandýs nad Orlicí – Ústí nad Orlicí, kde bude letos pouze jednokolejný provoz a později částečně dvoukolejný (díky zřízení odbočky u Bezpráví), ovšem sníženou rychlostí. Vlaků tak projede v tomto úseku méně než nyní.
„S ohledem na změny v dálkové dopravě začnou od 6. dubna platit upravené jízdní řády také u regionálních vlaků v Pardubickém kraji. Jejich smyslem je zachovat v přestupních stanicích na hlavním koridoru přestupní vazby. Změny se budou týkat nejen hlavní trati Kolín – Pardubice – Česká Třebová – Letovice, ale také přípojných tratí z Přelouče do Heřmanova Městce, z Moravan do Chrudimi a Holic, z Chocně do Vysokého Mýta a Litomyšle a ze Svitav do Žďárce u Skutče. Dojde tak k největší změně jízdního řádu na některých tratích za poslední desetiletí,“ říká Tomáš Netolický, ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah v Pardubicích.
Veškeré změny jsou již zanesené do vyhledávačů spojení i mobilní aplikace Můj vlak.
Změny se týkají tratě z Ústí nad Orlicí do Mlýnického dvora, kde jezdí Leo Express Tenders. Největší úpravou je konec spěšných vlaků Leo Express Orlice. Kompletní jízdní řád po změně je zde.
V případě dálkových vlaků dochází k hlavní změně u spojení Praha – Brno: expresní vlaky povedou přes Vysočinu a Pardubice zcela minou. U spojení Praha – Olomouc a dál na Moravu dojde k časovým posunům a spojením linek Ex2 a R18. Detailněji jsme změny u dálkových vlaků popisovali minulý týden.
Změny u jednotlivých regionálních linek v Pardubickém kraji od 6. dubna 2021
Trať 010 Kolín – Pardubice – Choceň – Česká Třebová
Počet vlaků na trati se dokonce mírně rozšiřuje, např. v 19:32 pojede nový Os 5029 z Pardubic do Chocně. Zpět pak bude zaveden nový vlak Os 15061 z Chocně (22:32) do Moravan (22:56), odkud bude pokračovat do Holic a kde bude možné přestoupit na Os 5069 do Pardubic (23:18). Pro dopravu na noční směnu do přeloučského Kiekertu bude zaveden nový vlak Os 5080 s odjezdem z Pardubic hl. n. ve 21:31. Časy u ostatních osobních vlaků budou upravené s ohledem na předjíždění dálkovými vlaky. Toto předjíždění již nebude možné v Pardubicích, kde se pobyt osobních vlaků zkrátí na jednotky minut. Až do 3. května budou osobní vlaky jezdit v celé trati, od 4. května až do konce jízdního řádu pak budou v úseku Choceň – Ústí nad Orlicí – Česká Třebová nahrazeny autobusy podle výlukového jízdního řádu.
Trať 015 Přelouč – Heřmanův Městec
Jelikož se časové polohy rychlíků, zastavujících v Přelouči, i osobních vlaků zásadně mění, je pro tuto trať navržen významně odlišný jízdní řád proti současnosti. Zohledněny jsou přitom i místní potřeby jako přeprava na směny do a ze zaměstnání v Přelouči či návaznosti na rychlíky směr Praha a opačně.
Trať 016 Chrudim – Moravany – Holice
V návaznosti na mírné posuny osobních vlaků mezi Pardubicemi a Chocní budou o několik minut upravené časové polohy vlaků Holice – Moravany a Chrudim – Moravany. K novinkám patří zavedení Os 25054 ve směru z Chrudimi (8:16) do Moravan (8:47), který bude jezdit v pracovní dny kromě letních prázdnin. Ve směru na Holice pak dojde k rozšíření nabídky ve večerních hodinách. O víkendu pojede nově z Moravan (21:00) vlak Os 25362 do Holic (21:12), zpět pojede z Holic (22:46) jako Os 5069 přes Moravany (23:00) až do Pardubic hl. n. (23:18).
Trať 018 Choceň – Vysoké Mýto – Litomyšl
K největším změnám dojde právě na této trati. Díky přiblížení časových poloh rychlíků v Chocni se zkrátí přestupní časy, takže zejména v relaci Pardubice – Vysoké Mýto – Litomyšl a opačně dojde ke zlepšení nabídky spojení. Na trati zůstane zachován přibližně stejný počet vlaků s mírným navýšením ve večerních hodinách, nebudou však jezdit v pravidelném hodinovém intervalu, ale díky polohám přípojných rychlíků, v pravidelných taktech opakujících se každé dvě hodiny. Konkrétně z Chocně na Vysoké Mýto (někdy až do Litomyšle) budou vlaky odjíždět v sudou hodinu a 24. minutu a v lichou hodinu a 42. minutu. V opačném směru budou do Chocně přijíždět v sudou hodinu a 15. minutu a 59. minutu.
Trať 260 Česká Třebová – Letovice (– Brno)
V návaznosti na časové posuny rychlíků linky R19, které se nově budou ve Svitavách potkávat každou lichou hodinu okolo 40. minuty, a odklonění naprosté většiny vlaků railjet a EuroCity z této trati bylo nutné mírně upravit polohy osobních a spěšných vlaků. Asi největší novinkou bude pozdější večerní spojení mezi Letovicemi a Českou Třebovou. Nově pojede vlak 4780 v pracovní dny a sobotu z Letovic ve 21:07 a do České Třebové přijede ve 21:54. Ke zlepšení přípojových návazností v České Třebové dojde díky uspíšení několika vlaků mezi Svitavami a Českou Třebovou. Konkrétně Os 4770 pojede nově ze Svitav už v 6:58, projede zastávky Svitavy-Lačnov a Semanín a do České Třebové přijede už v 7:10, čímž zde bude zajištěn přípoj na Slovácký expres směrem na Pardubice a Prahu. Obdobně bude uspíšen odpolední Sp 1752, který odjede ze Svitav už ve 14:58 a do České Třebové přijede v 15:10, čímž zde opět získá přípoj na Slovácký expres směr Pardubice a Praha. A do třetice bude stejný přípoj zajištěn od Sp 1756, a to díky příjezdu do České Třebové v 19:10.
Trať 261 Svitavy – Polička – Žďárec u Skutče
Vedle tratě 018 bude jízdní řád výrazně upraven i na této trati. V návaznosti na již zmíněné časové posuny rychlíků R19, které se nově budou ve Svitavách potkávat každou lichou hodinu okolo 40. minuty, jsou upravené i časové polohy všech vlaků na této trati tak, aby zůstala zachována přestupní návaznost ve Svitavách. Mění se i časové polohy vlaků spojujících Žďárec u Skutče a Poličku, samozřejmě se zachováním přípojů ve Žďárci u Skutče.
Změny na ostatních tratích
Na ostatních tratích na Českotřebovsku (směr Lanškroun a Moravská Třebová) a Pardubicku (směr Chrudim a Hradec Králové) dojde pouze k několika málo změnám, zejména u časně ranních či pozdně večerních vlaků z důvodu zachování přípojů na dálkové vlaky v Pardubicích. Na trati Týniště nad Orlicí – Choceň dojde k posunu spěšných vlaků z Náchodska cca o 20 minut dříve pro zachování přestupních návazností na posunuté rychlíky směrem do Brna. To si vynutí i úpravy poloh osobních vlaků.
Další výluky v Pardubickém kraji
Kromě mimořádné změny jízdního řádu od 6. dubna 2021 začnou v průběhu jarních měsíců platit také další omezení, která budou souviset s modernizací pardubického železničního uzlu, ale i dalšími výlukami. Z důvodu rekonstrukce 1. a 2. nástupiště, rosického zhlaví v Pardubicích hl. n. a stavby provizorního železničního mostu přes Labe, který umožní výstavbu nového dvojkolejného mostu, je od 31. května až do 18. listopadu plánovaná nepřetržitá výluka mezi stanicemi Pardubice hl. n. a Pardubice-Rosice n. L. (pro vlaky směr Hradec Králové) a Pardubice hl. n. – Pardubice-Rosice n. L. – Chrudim. Všechny vlaky budou v tomto období a v těchto úsecích nahrazené autobusy, které pojedou podle výlukového jízdního řádu.