Dopravní uzel Florenc se promění. Vlastníci se dohodli s městem a vyhlásili urbanistickou soutěž
Cílem je mimo jiné usnadnění přestupu z dálkových autobusů na městskou hromadnou dopravu a železnici
Dopravní uzel na pražské Florenci a její nejbližší okolí má projít v příštích letech výraznou proměnou. A to pod taktovkou renomovaných urbanistů a architektů. Hlavní město Praha a majitelé pozemků, kterými jsou firmy ČSAD Praha holding a Masaryk Station Development, se dohodli na společném postupu a vyhlásili mezinárodní soutěž na podobu této části města. Výsledky by měly být známy koncem listopadu, v brownfieldové části Florence nahradí původní návrhy architektky Zahy Hadid.
„Naším cílem je zachovat Ústřední autobusové nádraží Praha-Florenc v této jádrové oblasti a dále chceme zvyšovat komfort cestujících, zejména s ohledem na usnadnění přestupu na městskou hromadnou dopravu a železnici. Důležitá je pro nás integrace nádraží i nově plánované polyfunkční zástavby do struktury města a zlepšení prostupnosti území,“ uvedl člen představenstva ČSAD Praha Holding Pavel Vráblík.
Právě zapojení všech aktérů včetně soukromých vlastníků a jejich postup ve shodě má být hlavním rozdílem oproti minulosti, kdy se také objevovaly snahy o proměnu území. Urbanistických studií bylo zpracováno několik, nikdy se ale neuskutečnily. „Právě proto jsme s klíčovými vlastníky v území dospěli k názoru, že nejlepším řešením bude uspořádat mezinárodní urbanistickou soutěž, která navrhne jeho budoucí podobu,“ doplnil 1. náměstek primátora Petr Hlaváček.
Soutěžní týmy by měly do návrhu integrovat řadu již schválených projektů v území. Jsou to například plánované rekonstrukce ulic Na Poříčí a Na Florenci, modernizace železniční stanice Praha Masarykovo nádraží se zastřešením kolejiště, již realizovaný projekt Florenc Gate v ulici Křižíkova nebo dva objekty podél ulice Na Florenci navržené kanceláří Zaha Hadid Architects.
Jde o část konceptu Zahy Hadid mezi kolejištěm Masarykova nádraží a ulicí Na Florenci, která se dočká realizace. Stavba už má stavební povolení. „Věřím, že workshop na území Florence přiláká naše i zahraniční špičkové architekty, pro které bude velkou výzvou navrhnout urbanistické řešení pro tuto část, kterou sama Zaha označila za klíč k rozvoji celého území,“ doplnil ředitel developerské firmy Penta Real Estate Petr Palička, který je zároveň šéfem Masaryk Station Development. V ní vedle Penty vlastní zhruba třetinu i České dráhy.
S urbanistickým návrhem Zaha Hadid Architects pro navazující území na Florenci se již nepočítá. Výsledek soutěže bude sloužit jako podklad pro změnu územního plánu. Podle města dnes okolí autobusového nádraží trpí „zejména bariérami v prostoru, nejasným vymezením zástavby, nevzhlednými veřejnými prostranstvími i absencí kvalitní zeleně“. Mapa řešeného území je zde.