Bavorsko chystá společnou soutěž s Českem na spojení Praha – Mnichov, podmínkou budou nové vlaky

Lokomotiva Siemens řady 183 v čele expresu z Mnichova do Prahy. Foto: Dolansapur / Flickr.comLokomotiva Siemens řady 183 v čele expresu z Mnichova do Prahy. Foto: Dolansapur / Flickr.com

Bavorsko nejprve samo hledá dopravce pro provoz na tři roky, společný tendr s českým ministerstvem pokryje provoz od roku 2026.

Bavorský objednatel železniční dopravy Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG) plánuje velkou mezinárodní otevřenou soutěž s českým ministerstvem dopravy na provoz vlaků mezi Prahou a Mnichovem.

„Pro období od prosince 2026 je ve spolupráci s ministerstvem dopravy v České republice nové výběrové řízení na delší provoz se zajištěním nových vozidel,“ uvedl BEG v tiskové zprávě k zahájené soutěži na přechodný provoz vlaků na této trase na německém území. Zakázka na období od roku 2026 nebyla ještě vypsána, nově začala soutěž na období od roku 2023 do roku 2026.

V soutěži hledá dopravce, který zajistí provoz linek v provozním souboru Expressverkehr Ostbayern. Jeho součástí je i spojení Mnichov – Praha na německém území. V Česku je již jisté, že provoz zůstane do roku 2026 i nadále u Českých drah.

Dosud provoz těchto vlaků zajišťuje pod značkou Alex Die Länderbahn (DLB), BEG prodloužil smlouvu o jeden rok do roku 2023. Uzávěrka nabídek je v srpnu, vítěze chce BEG oznámit do října. Dopravce se v minulosti potýkal s velkými problémy s dodržováním standardů kvality. Zpoždění a výpadky se pak přesouvaly i do provozu v Česku.

Soutěž přinese od roku 2023 změnu provozního konceptu. Dosud jezdí z Mnichova spojená souprava, která se ve Schwandorfu rozdělí na vlak do Prahy a vlak do bavorského Hofu. Od prosince 2023 bude provoz jiný: jednou za dvě hodiny pojede vlak do Prahy, jednou za dvě hodiny do Hofu. Odpadne tak rozpojování vlaků ve Schwandorfu (a spojování v případě vlaků z Prahy) a případně i čekání na zpožděný spoj z jedné větve. BEG si od tohoto kroku slibuje především zlepšení přesnosti vlaků do Česka.

Velkou soutěž pro provoz vlaků od roku 2026 má zajištovat bavorská strana. Podobným způsobem německý objednatel vybral v minulosti dopravce pro přeshraniční spojení Liberec- Varnsdorf díky zapojení do provozního souboru z Drážďan do Žitavy.

Kompletně je nová zakázka popsána na stránkách BEG.

Tagy Alex Bayerische Eisenbahngesellschaft Bayerische Eisenbahngesselschaft (BEG) BEG České dráhy Die Länderbahn Ministerstvo dopravy praha - mnichov
134 komentářů