DPP vypsal miliardovou soutěž na novou vozovnu v Hloubětíně. Tramvaje bude mýt dešťovou vodou
DPP chce mít nové zázemí pro tramvaje hotové do konce roku 2023.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vypsal jednu z největších stavebních zakázek posledních let, která se týká tramvají. V soutěži za 1,6 miliardy korun hledá firmu, která postaví novou deponovací a opravárenskou halu pro tramvaje v Hloubětíně. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky je 1,6 miliardy korun. DPP chce začít se stavbou ještě letos, stavba podle projektu potrvá 26 měsíců.
Nová hala bude mít dvě části. Do deponovací se vejde až 61 vozů typu 15T. V opravárenské vznikne šest stanovišť s kapacitou až 12 tramvají typu 14T/15T. DPP je vybaví novou technologií pro údržbu nízkopodlažních tramvají. Kromě toho vzniknou v areálu dvě nové budovy pro ostatní provozy, zmizí současně objekty, které jsou určeny k demolici. Přestavbou projdou také komunikace, odstavné a parkovací plochy či plochy zeleně. Celá stavba bude rozdělena na tři etapy.
DPP se rozhodl stávající vozovnu zbourat kvůli neopravitelným deformacím střechy, která hrozila zborcením. Paradoxem je, že k zemi šla nejmladší pražská vozovna; byla zbudována na přelomu 40. a 50. let. Její střechu tvořily železobetonové skořepiny navržené závodem Armabeton.
Soutěž vypsaná 70 let po zahájení provozu
Dopravní podnik bude v nové vozovně využívat úspornější technologie s nižší spotřebou energie a šetrnější k životnímu prostředí. Hala bude stavebně rozdělena na část využívanou pouze pro odstav vozů a část pro provádění údržby, čímž se významně zmenší prostor s nutností trvalého vytápění a osvětlení. Střecha haly bude částečně osázena fotovoltaickými panely, které budou elektrickou energií zásobovat areál vozovny. Dešťovou vodu bude DPP sbírat a využívat na mytí tramvají, na vytápění areálu bude podnik používat úsporná tepelná čerpadla.
„Je to symbolické, že veřejnou zakázku na zhotovitele nové vozovny Hloubětín vyhlašujeme téměř na den přesně k 70. výročí zahájení provozu té původní. Udělali jsme další důležitý krok ke stavbě nové, moderní vozovny. Jediné, co z původního areálu zůstane beze změny, je hala úrovňového soustruhu, kterou jsme postavili v roce 2012,“ řekl Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.
Opravárenská hala pro nízkopodlažní tramvaje
Hala oprav bude speciálně postavena pro údržbu nízkopodlažních tramvají. Nebudou v ní chybět lávky, jeřáby a stanoviště pro otáčení podvozků. Nová hala bude sousedit s někdejší halou denního ošetření, kterou budeme z hlediska vybavení modernizovat mimo jiné přestavbou myčky tramvají. Kromě Ústředních dílen v Hostivaři podobně vybavenou opravárenskou halu pro nízkopodlažní tramvaje nemáme v žádné jiné vozovně. „Díky novému zázemí v Hloubětíně budeme moci zefektivnit údržbu nízkopodlažních tramvají. Tramvaje nyní odstavované na venkovní ploše v Hostivaři budeme moci přesunout opět pod střechu do deponovací haly a zásadně zlepšíme pracovní podmínky našim zaměstnancům údržby,“ dodal Šurovský.
První etapa stavby začala už loni, jde o energocentrum a měnírnu. V současnosti je dokončena překládka kanalizace včetně výstavby kanalizačních šachet, zemnící síť proti bludným proudům a je vybetonována základová deska samotného energocentra a kompletně položena ležatá hydroizolace. Podle aktuálního vývoje stavebních prací by nové energocentrum a měnírna ve vozovně Hloubětín měly být zprovozněny na konci letošního září. Pokud výběr zhotovitele v právě vyhlášené veřejné zakázce proběhne bez komplikací, DPP plánuje navázat na zprovoznění energocentra zahájením stavby nové deponovací a opravárenské haly v průběhu čtvrtého kvartálu letošního roku. V takovém případě by nová vozovna Hloubětín mohla začít naplno sloužit svému účelu na konci roku 2023.
„Praha po více než 70 letech získá novou moderní vozovnu šetrnou k životnímu prostředí,“ doplnil Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.