České dráhy dokončily novou opravárenskou halu v Brně, vejde se do ní celý InterPanter
České dráhy staví podobnou halu v Plzni a výstavbu chystají i v Chebu, Českých Budějovicích nebo v Olomouci
České dráhy po dvou letech od zahájení výstavby uvedly do provozu novou opravárenskou halu v Brně-Maloměřicích. Hala, kterou dráhy označují jako nejmodernější ze všech svých opraven, bude sloužit především údržbě elektrických jednotek.
„V Jihomoravském kraji provádíme údržbu mnoha elektrických jednotek, které provozujeme v dálkové i regionální dopravě. Museli jsme proto počítat i s neodkladnými investicemi pro zajištění adekvátního zázemí,“ uvedl šéf ČD Ivan Bednárik.
V hale se budou technici starat například o 132 metrů dlouhé jednotky InterPanter, které se nevešly do původní haly a bylo nutné je servisovat po částech. Na jednu kolej bude také možné současně přistavit až dvě jednotky RegioPanter.
Hala má dvě koleje o délce 150 metrů. K jejímu vybavení patří mimo jiné prohlídkové kanály a lávky, mobilní plošiny, mostový jeřáb s nosností 11 tun či zařízení na odsávání vakuových toalet. Nové zázemí vyšlo dráhy na 255,4 milionu, původní vysoutěžená cena přitom byla 219 milionů. „V době realizace v letech 2019 a 2020 došlo k dílčím úpravám projektu s ohledem na nové potřeby a požadavky na údržbu a opravy vozidel v daném regionu,“ píší České dráhy.
Hala poskytne zázemí InterPanterům, které dráhy provozují na dálkových linkách R13 (Brno – Břeclav – Olomouc) a R19 (Brno – Česká Třebová – Praha) a RegioPanterům, které obsluhují Jihomoravský kraj. Vedle ucelených jednotek zde budou udržovány i vratné soupravy s řídícími vozy.
Dráhy v souvislosti s halou také uvádějí, že má „potenciál využití pro servis nových elektrických jednotek Jihomoravského kraje“. Kraj si objednal u Škody Transportation 37 elektrických jednotek, dohoda o jejich údržbě v Maloměřicích ale zatím podle ČD nebyla uzavřena.
České dráhy chtějí své opravárenské zázemí posilovat i do budoucna. V současné době probíhá stavba nové haly pro údržbu v Plzni, další podobné stavby se chystají v Chebu, Českých Budějovicích, Havlíčkově Brodě nebo v Olomouci.