Vysočina vypsala miliardové soutěže na autobusy, i přes lockdown mají zájemci jen šest týdnů
Pro Vysočinu jde o největší zakázku v historii, dopravcům se ale nelíbí krátký čas na nabídku v době, kdy se nemá cestovat.
Kraj Vysočina vypsal letos zatím největší zakázku na provoz autobusové dopravy. Celkem v osmi oblastech hledá dopravce, s kterými uzavře smlouvu na deset let. Celková odhadovaná hodnota zakázky je 8 miliard korun.
Podle zadávací dokumentace bude rozhodovat při výběru dopravce nejen cena, ale také podíl nízkopodlažních a klimatizovaných autobusů. Na rozdíl od soutěží v některých jiných krajích nepožaduje Vysočina jen nové autobusy.
„V rámci hodnocení jsou jednotlivá kritéria nastavena nejen na cenu, ale i na hodnocení komfortu cestování. Kraj v soutěži stanovil například požadavek na stáří a velikost autobusů a na postupné nasazování částečně nízkopodlažních a klimatizovaných vozů, na venkovní a vnitřní informační systémy pro cestující, LCD panely, na jednotný vizuální vzhled vozidel nebo informační kanceláře,“ uvedl Martin Hyský, předseda krajského výboru pro rozvoj.
Vlastní plnění zakázky by mělo začít od změny jízdních řádů v červnu 2022. Rozsah výkonu dopravy kraj stanovil v prvním období na 20 milionů autobusových kilometrů ročně. Nyní pro kraj autobusovou dopravu zajišťuje 17 společností. Na úhradu prokazatelných ztrát veřejné linkové dopravy má Vysočina letos 591 milionů korun.
Šest týdnů v době omezení mobility
I přes omezení mobility ale kraj nechal dopravcům velmi krátký čas na podání nabídek, což znevýhodňuje především zájemce, kteří na Vysočině dosud nejezdí a musí hledat například prostory pro zázemí. Zájemci mají čas do 12. dubna, tedy přesně šest týdnů.
Například Pavel Steiner ze společnosti Umbrella Coach & Buses považuje termín za šibeniční. „Minimálně dle nařízení vlády je nezodpovědné jezdit po kraji Vysočina a zodpovědně učinit obhlídky jednotlivých oblastí. Do výběrového řízení je potřeba doložit celou řadu potvrzení a dokumentů od státních úřadů, kdy pracovníci těchto úřadů pracují bud ve zkráceném režimu a nebo opět pouze z home office, a tím pádem nedokáží doručit dopravci vše potřebné včas,“ vysvětlil Steiner. Podobně reagovali i jiní dopravci, řada z nich ale kvůli současným smlouvám s krajem nechce veřejně vystoupit. Steiner má přitom porovnání s Německem, kde v závazkové dopravě získal zakázky. „V Německu se účastníme výběrového řízení. Začalo 12. ledna, odevzdání nabídek je do 15. března,“ dodal Steiner. Už v listopadu přitom zadavatel podle něj zveřejnil předběžné parametry zakázky.
Vysočina dopravce soutěží poprvé, v případě železnice firma vsadila na přímé zadání bez soutěže Českým drahám. Kraji radí se zakázkou Advokátní kancelář Fiala, Tejkal a partneři. „Zákonná lhůta na podání je 30 dní, kraj očekává nabídky do 40 dní tj. do 12. 4. včetně,“ odpověděl na dotaz k délce lhůty Pavel Bartoš z oddělení dopravní obslužnosti. Pro Vysočinu jde o největší zakázku v historii kraje.