V Lucembursku uplynul rok dopravy zdarma. Cestujících je kvůli covidu méně
Velkovévodství o rozloze zhruba poloviny Olomouckého kraje k této vymoženosti sáhlo jako první na světě.
Lucembursko si připomíná rok od zavedení bezplatné veřejné dopravy. Velkovévodství o rozloze zhruba poloviny Olomouckého kraje k této vymoženosti sáhlo jako první na světě, vyhodnocení ale prakticky není možné. Pasažérské statistiky totiž výrazně ovlivnila covidová krize.
Opatření, které už v závěru roku 2018 schválila vláda premiéra Xaviera Bettela, se týká tramvají, autobusů a vlaků. Cestujícím místo jízdenek stačí průkaz totožnosti, což se týká i cizinců. Jedním z cílů bylo, aby z aut do vlaků a autobusů přesedlo 200 tisíc Belgičanů, Francouzů a Němců, kteří denně do Lucemburska s 600 tisíci obyvateli dojíždějí za prací. Zpoplatněná zůstala jen první třída ve vlacích.
Jenže covidová krize přinesla navzdory nulovému jízdnému a snaze státního dopravce CFL o zachování provozu úbytek cestujících. Ten se projevil zejména ve vlacích, které loni využilo o 39 procent méně cestujících než v roce předchozím, uvedlo lucemburské ministerstvo dopravy. Lépe si vedly tramvaje, které byly v hlavním městě Lucemburku obnoveny v roce 2017. V únoru 2020 je využívalo denně v průměru 31 tisíc cestujících, v březnu po úderu nákazy počet klesl na 1400 cestujících denně. Následně se tramvajová doprava vzpamatovala, když ji využívá 38 tisíc cestujících denně.
Vláda západoevropské monarchie hodlá do rozvoje veřejné dopravy a cyklostezek masivně investovat. Na silnicích by pak také měly vzniknout pruhy, do nichž budou smět vjet pouze auta s nejméně třemi cestujícími.