Smartwings a ČSA musí platit pražskému letišti dopředu, aerolinkám se to nelíbí
Podle Letiště Praha jde o standardní postup.
Letiště Praha už několik měsíců vyžaduje po Českých aeroliniích a Smartwings platby za své služby dopředu. Na nepříliš obvyklou praxi upozornil server Seznam Zprávy.
Obě letecké společnosti jsou do neděle v takzvaném ochranném moratoriu před věřiteli a to pro řadu dodavatelů znamená nejistotu, kdy své peníze za faktury uvidí. Letiště Praha proto přistoupilo k systému takzvaných předplateb, kdy nemá problémy s vymáháním pohledávek.
„To je mechanismus, který používáme dlouhá léta. Za těch 7 let, co na letišti pracuji, si pamatuji na čtyři letecké společnosti, které se občas dostaly do tohoto režimu. U některých je to ale úplně normální a standardní postup v rámci platných obchodních podmínek, uplatňujeme ho transparentně a po vzájemné domluvě. Nikomu neulevujeme, nikoho nezvýhodňujeme,“ řekl předseda představenstva Letiště Praha Václav Řehoř v rozhovoru pro Seznam Zprávy.
Smartwings: Jde o nestandardní opatření
Podle něj určitý typ zajištění požaduje letiště aktuálně po zhruba polovině dopravců. „Jestliže s nějakou společností již spolupracujeme delší dobu, či nám platí normálně v termínu za služby, které jako letiště poskytujeme, tak finanční zajištění nepožadujeme. Jakmile to tak u nějaké firmy není – jakékoliv letecké společnosti –, tak nějakou formu zajištění požadujeme,“ podotkl Řehoř.
Vztahy mezi Letištěm Praha a skupinou Smartwings v minulých týdnech výrazně zhoršil spor o nezaplacené faktury společnosti Czech Airlines Technics, které vedly k dočasnému zabavení dvou letadel ATR 72. Soud nakonec letadla předběžným opatřením uvolnil.
Skupina Smartwings je pro Letiště Praha největším zákazníkem mezi aerolinkami. „Společnost Smartwings nemá u společnosti Letiště Praha žádné závazky po lhůtě splatnosti, a proto placení předplateb považuje za problematické a nestandardní,“ uvedla mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková.