Ostravská MHD míří k jízdnému bez papíru, omezuje prodeje v automatech a trafikách
Ostrava bude zřejmě prvním městem v republice, kde z MHD zmizí klasické papírové jízdenky. Tamní dopravní podnik (DPO) chce naučit
Ostrava bude zřejmě prvním městem v republice, kde z MHD zmizí klasické papírové jízdenky. Tamní dopravní podnik (DPO) chce naučit cestující využívat pouze elektronické jízdné. Důvodem je mimo jiné skutečnost, že výroba a distribuce papírových jízdenek je nákladnější, podle vedení podniku je navíc použití virtuálních jízdenek jednodušší.
„V souladu s dlouhodobou strategií byl v ostravské MHD zahájen proces postupného přechodu cestujících na elektronické jízdné,“ uvedla mluvčí Karolina Rycková. Podnik sází především na zákaznický portál s e-shopem, kde si cestující mohou zakoupit dlouhodobé jízdenky, objednat novou kartu ODISku nebo dobíjet elektronickou peněženku.
Cestující mohou také využívat SMS jízdenky nebo platit bezkontaktní kartou přímo ve vozidle. Systém pro bezkontaktní karty funguje od roku 2016 a svým nastavením je v republice unikátní. Cestujícímu jízdy vyúčtuje za celý den a z účtu mu odečte ten nejvýhodnější tarif. „Z uvedeného tak vyplývá postupná řízená redukce prodejních míst, ale také klasických automatů pro prodej jízdenek v dnešním pojetí a přechod na nové technologie umožňující bezhotovostní způsob platby,“ sdělila Rycková.
Podle zprávy z loňského srpna si denně elektronickou jízdenku zakoupí pomocí bezkontaktní karty v průměru více než šest tisíc cestujících, přičemž obliba tohoto způsobu odbavení strmě stoupá. Naopak na ústupu jsou vedle papírových jízdenek i SMS jízdenky. Nejnovější čísla představí podnik dnes na tiskové konferenci.
Přesné datum definitivního konce papírových jízdenek přitom v Ostravě stanoveno nemají. „Jsme ve fázi hledání vhodného řešení právě pro ty, kteří nemají platební kartu, nemají ODISku a nemohou si ani poslat SMS jízdenku. Žádné konkrétní datum zatím nepadlo, vše je momentálně v řešení,“ doplnila na dotaz deníku Zdopravy.cz Rycková. Podle ředitele podniku Daniela Moryse chce být DPO během pěti let nejmodernějším dopravním podnikem v republice.