Nepálské úřady uzavřely vyšetřování výpadku obou motorů u českého letadla L410

L410 společnosti Summit Air. Foto: Summit AirL410 společnosti Summit Air. Foto: Summit Air

Prudké vibrace vedly k prudkým klopivým pohybům letadla nahoru a dolů.

Nepálský úřad civilního letectví zveřejnil závěrečnou zprávu z bezpečnostního incidentu, ke kterému došlo loni v březnu v Nepálu při letu s českým letadlem LET 410 UVP-E20. Za letu došlo k výpadku obou motorů, posádka zvládla ale bezpečně přistát a událost se obešla bez zranění. O zprávě informoval na svých stránkách český Úřad pro odborné vyšetřování příčin leteckých nehod.

K události došlo u letadla registrace 9N-AMG společnosti Summit Air. Výrobcem stroje z roku 2014 je česká společnost Aircraft Industries. Šlo o první let 22. března, který mělo letadlo plánované. Na palubě bylo 17 cestujících a tři členové posádky.

Během letu ve výšce zhruba 12 tisíc stop (zhruba 3,6 km) podle výpovědi pilotů zaznamenala posádka prudké vibrace, které pocházely z obou motorů. Trvaly zhruba 6-8 sekund a vedly k prudkým klopivým pohybům letadla nahoru a dolů. Piloti zjistili, že vypadly oba motory, protože nedošlo k odezvě na páku ovládání výkonu. Posádka odklonila letadlo do Ramechhapu, protože to bylo nejbližší dostupné letiště, a bezpečně přistála. Posádka ani cestující nebyli zraněni.

Zjištění příčin záleží na výrobci motoru

Úřad ve své zprávě upozornil na výpověď kapitána letadla, podle kterého docházelo k vibracím motoru už u minulých letů, druhý pilot na tento problém kapitána rovněž upozornil. Zpráva zmínila i skutečnost, že kapitán panikařil a měl problém nalézt záložní letiště.

Ani po ukončení vyšetřování není jasná příčina vysazení motorů. Jako nejpravděpodobnější se jeví náhlé přerušení dodávky paliva. Důvod lze zjistit ale až po po prozkoumání motoru, k tomu může dojít ale jen u výrobce nebo jím pověřené organizaci. Motory jsou rovněž české: jde o typ GE-H80-200 vyrobené v českém závodě GE Aviation.

Letadla L410 jsou v Nepálu oblíbená pro lety na malá horská letiště, často zde ale také dochází s těmito letadly k nehodám, velmi často však chybou pilotů. Například v lednu 2019 v Lukle letadlo stejné společnosti sjelo z dráhy v Lukle a zahynuli tři cestující.

Tagy Aircraft Industries GE Aviation L410 Nepál Summit Air Top
103 komentářů