DÚ: Téměř polovina strojvedoucích je starší 50 let, vlaky řídí už přes 40 žen
Na české železnici je stále viditelnější problém v podobě rostoucího průměrného věku strojvedoucích. Vyplývá to z nejnovějších statistik Drážního úřadu,
Na české železnici je stále viditelnější problém v podobě rostoucího průměrného věku strojvedoucích. Vyplývá to z nejnovějších statistik Drážního úřadu, který dnes vůbec poprvé zveřejnil věkovou strukturu držitelů licence. Ke konci loňského roku evidoval úřad celkem 9199 strojvedoucích s oprávněním k jízdám na celostátních a regionálních dráhách, z toho se téměř tři tisíce nacházejí mezi 51. a 60. rokem života. Dalších zhruba čtrnáct set je ve věku 61 až 65 let, platnou licenci strojvedoucího má i 40 osob starších 70 let.
„Pokud dopravci neseženou během několika málo let nový kvalifikovaný personál, mohou mít do budoucna problém s obsazením mašin. Při dnešní existenci tolika spojů je nebude mít zkrátka kdo odjezdit,“ varuje šéf Drážního úřadu Jiří Kolář.
Varování platí i přesto, že počet úspěšných pokusů o získání licence v posledních letech mírně roste. Loni zkoušky úspěšně složilo 547 adeptů, předloni 526 a například v roce 2013 jen 195. Loni tak bylo vydáno více licencí než předloni, ačkoliv počet žádostí byl nižší. Drážní úřad lepšící se úspěšnost přičítá mimo jiné novele zákona z loňského dubna, která omezila počet zkušebních pokusů na tři, což vedlo k lepší přípravě. Do té doby měl uchazeč neomezený počet pokusů.
Věkový průměr v profesi je téměř 49 let. U Českých drah je to 47 let. Podle Koláře by odvětví prospělo, kdyby se strojvedoucím dalo vyučit na středních školách. Takový obor dnes neexistuje. Průměrný plat českých strojvedoucích spočítal úřad na 37742 korun hrubého.
Už také nejde o výhradně mužskou profesi. Licencí strojvedoucího se mohlo loni nově pochlubit i 11 žen, čímž jejich počet dosáhl 41. První žena po dlouhých letech přitom začala řídit lokomotivu Českých drah teprve v roce 2010. Předtím ta poslední skončila u Československých státních drah v 80. letech.
Stárnutí strojvedoucích je podle Koláře problém i vzhledem k rostoucímu počtu dopravců. „Jsme malá země a máme abnormálně vysoký počet dopravců,“ řekl Kolář. Zatímco ještě v roce 2013 v tuzemsku mohlo působit 85 dopravců, loni už to bylo 104 firem.
Co obnáší stát se strojvedoucím, si můžete přečíst v rozhovoru s Janem Paroubkem z loňského října.