Provozovatelé nákladních aut zaplatili loni státu na mýtném rekordních 11,5 miliardy
Během jarní covidové uzávěry to vypadalo na mýtné fiasko, podzimní logistická sezona ale byla rekordní
Silniční nákladní doprava nahradila jarní covidovou ztrátu a dopřála loni státu rekordní sumu z mýtného. Do Státního fondu dopravní infrastruktury putovalo 11,5 miliardy korun, což je meziročně o 5,24 procenta více (+ 573 milionů korun). Plány úředníků z ministerstva financí se přesto nenaplnily, schválený rozpočet fondu počítal s příjmem z mýtného ve výši 12,5 miliardy.
Vyšší výběry jsou dány z velké části rozšířením zpoplatněné sítě o dalších 900 kilometrů silnic I. třídy, ke kterému došlo před rokem. Mýtné se tak dnes vybírá na 1 102 kilometrech silnic I. třídy a 1 307 kilometrech dálnic. Podle společnosti CzechToll, která mýtný systém už více než rok provozuje, by ale mýtné meziročně vzrostlo i bez vlivu nově zpoplatněných úseků.
„Výborné výsledky roku 2020 jsou důkazem, že nový satelitní mýtný systém plní spolehlivě funkci strategické infrastruktury státu. Došlo k významnému poklesu nákladů na provoz systému,“ uvedl Matej Okáli, generální ředitel společnosti CzechToll.
Během jarní covidové uzávěry to přitom vypadalo na mýtné fiasko. V dubnu a květnu výběry klesaly dvouciferným tempem. Následně ale začaly růst a během podzimní logistické sezony poprvé překročily miliardu měsíčně. V prosinci pak zaplatili dopravci za použití zpoplatněných komunikací 897 milionů korun, o 24 procent více než v roce 2019. „Významný meziroční nárůst může být dán zejména vysokou produkcí v oblasti automobilového průmyslu, která se pozitivně promítala do výběrů mýtného v průběhu celého podzimu,“ píše ve své zprávě CzechToll.
Ke konci roku 2020 bylo v elektronickém mýtném systému registrováno 546 tisíc vozidel. Necelou třetinu z registrovaných vozidel tvoří automobily z České republiky.