Správa železnic chystá miliardovou výměnu mostu přes Labe a opravu tunelu v Děčíně
Rekonstrukce 1,6 kilometrů dlouhého úseku na více než půl roku uzavře důležitou trať pro nákladní dopravu.
Správa železnic chystá na příští rok zakázku na opravu relativně krátkého, ale pro českou železniční nákladní dopravu mimořádně důležitého úseku. V soutěži s maximální cenou 1,199 miliardy korun hledá firmu, která vymění jednokolejný most přes Labe, který spojuje takzvanou „pravobřežku“ s koridorovou tratí z Děčína do Drážďan přes stanici Prostřední Žleb.
Kromě výměny mostu současně dojde i k opravě celé trati v podobě rekonstrukce trati v úseku Děčín východ – Děčín Prostřední Žleb včetně sanace Děčínského tunelu z roku 1874. V něm dojde k výměně části klenby, obnově trakčního vedení a úpravě kabelizací. Současně také mezi východním nádražím a tunelem vzniknou protihlukové stěny.
Nejnákladnější částí celé akce bude výměna mostu přes Labe. Kvůli povodni v roce 2013 musela nechat Správa železnic za 20 milionů v roce 2015 opravit jeho pilíře, teď dojde k výměně celé mostní konstrukce.
Výměna po více než sto letech
„Architektonicky je nová konstrukce podobná té původní, aby nebyl narušen původní krajinný ráz v údolí Labe. Nová konstrukce je rombické (kosočtverečné) soustavy,“ řekla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. Po výměně zůstane na mostě rychlost 50 km/h. Most byl postaven v roce 1916, důvodem výměny je jeho špatný technický stav.
Celý úsek je dlouhý 1,6 kilometru, most je dlouhý 265 metrů, tunel měří 395 metrů.
Správa železnic přistoupila v soutěži k omezení maximální výše v soutěži. Pokud nabídky překročí 1,199 miliardy korun, soutěž zruší. V informačním letáku ke stavbě je přitom cena ještě 737 milionů korun. Podle Pistoriusové jde ještě o ceny z roku 2019. „Nárůst nákladů v dokumentaci pro stavební povolení je z důvodu značného rozšíření sanace děčínského tunelu, nárůstu jednotkových cen a zpřesněním technického řešení oproti dokumentaci pro územní rozhodnutí. V hloubené části tunelu dojde oproti původnímu předpokladu k výměně vrchní části klenby, a to v otevřené stavební jámě,“ dodala Pistoriusová.
Úsek z východního děčínského nádraží do Prostředního Žlebu je využíván prakticky pouze nákladní dopravou. Nákladní dopravce čeká kvůli tomu dlouhá výluka: ta je plánována na příští rok od března do listopadu. Během ní budou muset nákladní vlaky úvratí přes stanice Děčín nebo Ústí nad Labem západ, případně bez úvrati přes Prahu.