- Železnice •
- Infrastruktura •
- Stavebnictví •
- Silnice •
- Zprávy
Z Bruselu dorazilo 7,5 miliardy. Češi vyčerpali peníze na dopravu do posledního eura
České ministestvo dopravy už má takříkajíc pod střechou všechny evropské peníze z operačního programu Doprava 1 (OPD1). Z Bruselu na
České ministestvo dopravy už má takříkajíc pod střechou všechny evropské peníze z operačního programu Doprava 1 (OPD1). Z Bruselu na přelomu roku dorazilo i posledních 7,5 miliardy korun (291 milionů eur), které zbývaly k proplacení. OPD tak je nejen největším, ale také prvním českým programem z let 2007 až 2015, který byl zcela vyčerpán.
Z evropských fondů přiteklo v rámci OPD do české dopravní infrastruktury 150 miliard. Poslední splátka ve výši pěti procent celkového objemu programu přitom není formalita. „Došlo k uzavření operačního programu, který byl vyčerpán ze sta procent. Částka zaslaná z Evropské komise tvoří příjem státního rozpočtu,“ uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Peníze už dříve v rámci předfinancování poslal do dopravní infrastruktury státní rozpočet, úspěšné uzavření programu tak nyní dává ministerstvu jistotu, že v rozpočtu nezůstane díra.
Vyčerpání OPD přitom dlouho vypadalo velmi nejistě. Zvláště v letech 2012 až 2014 čerpání kvůli nepřipravenosti staveb vázlo, ministerstvo muselo hledat náhradní projekty (například rekonstrukci D1) a přesouvat peníze ze silnic na lépe připravené projekty na železnici. Z OPD šly peníze například do staveb na třetím a čtvrtém koridoru, trati Hanušovice – Jeseník, modernizace stanice Olomouc, tratě Klatovy – Železná Ruda, zastřešení pražského hlavního nádraží, stanic Česká Lípa, Karlovy Vary nebo Plzeň. Na silnicích polykala evropské peníze D3, D1, obchvat Mělníka, D4, I/44 Červenohorské sedlo, I/11 na Opavsku nebo silnice číslo 3 Mirošovice – Olbramovice.
[yop_poll id=“13″]