Šest dní před startem rychlíků z Liberce Arriva stále nemá smlouvu s ministerstvem
Arriva je připravená v neděli vyjet, i když smlouvu stále nemá.
Společnost Arriva vlaky stále nemá právní jistotu, že v neděli skutečně převezme po Českých drahách provoz na rychlíkových linkách R14 A a R14 B z Liberce do Pardubic a Ústí nad Labem. Ministerstvo dopravy ji může už od soboty podepsat, ale stále se tak nestalo. Arriva tvrdí, že je na start připravená.
„V dané věci primárně čekáme na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Z důvodu potřeby zajistit dopravní obslužnost jsme připraveni smlouvu s dopravcem tento týden sjednat. Variantou je i sjednání smlouvy v tzv. mimořádné situaci,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Není přitom jasné, proč ministerstvo s podpisem smlouvy vyčkává, ÚOHS předběžné opatření nevydal. „Na riziko nezajištění dopravní obslužnosti jsme upozornili již v našem vyjádření k podání Českých drah. V dané věci je tedy na tahu ÚOHS,“ dodal Jemelka.
O výběru Arrivy rozhodlo ministerstvo dopravy už na začátku září, kvůli zákonným lhůtám mohlo smlouvu podepsat nejdříve 5. prosince. Arrivu stát vybral kvůli tomu, že podala výrazně levnější nabídku než České dráhy. Celkem má stát ušetřit v porovnání s nabídkou Českých drah za celou dobu smlouvy přes 300 milionů korun. Smlouva má být na čtyři roky s opcí na další tři.
Výběr Arrivy řeší od listopadu Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, na který se obrátily České dráhy i odborové organizace působící u Českých drah. Zatím ale nijak nerozhodl. „V dané věci stále probíhá prvoinstanční řízení,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.
Arriva: jsme připraveni
Arriva počítá s tím, že v neděli s nástupem nového jízdního řádu vyjede. „Na provoz rychlíků z Liberce do Pardubic i Ústí nad Labem jsme připraveni, stejně tak i k podpisu smlouvy,“ řekl mluvčí Arrivy Jan Holub.
České dráhy nepotřebné motorové vozy 843 a osobní vozy nasadí na jiné tratě, o konkrétních přesunech dosud nerozhodlo.
Arriva bude provozovat linku R14 Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem za 176 milionů ročně, celková kompenzace v rámci sedmileté smlouvy tak bude činit 1,238 miliardy korun v současné cenové úrovni. Dosud na dvou linkách R14 a R14 B jezdí České dráhy v součtu za 174 milionů korun ročně. V přepočtu na kilometr Arriva nabídla 98,90 Kč. Dopravce počítá s nasazením vlaků řady 845. Pro Arrivu znamená vítězství nasazení dalších 15 jednotek, dopravce se rozšířil o zhruba 60 zaměstnanců.