Nadšenci křísící frýdlantskou úzkorozchodnou dráhu získali kolejnice od AŽD Praha
Získané koleje mají usnadnit obnovu trati, kde přestaly jezdit vlaky před více než 40 lety.
Spolek Frýdlantské okresní dráhy, který se snaží ve Frýdlantě oživit někdejší úzkokolejnou železnici do Heřmanic, získal cenný materiál pro své další snahy.
Od společnosti AŽD Praha koupil kolejnice, které společnost vyřadila při rekonstrukci své Švestkové dráhy mezi Čížkovicemi a Obrnicemi. V sobotu je do Frýdlantu přivezl speciální vlak tažený lokomotivou 749.039. „Kolejnice jsme koupili v podstatě za cenu šrotu, od AŽD jde o velkou pomoc v našich aktivitách a velký posun dopředu,“ řekl Ladislav Crha, předseda spolku. Na pořízení přispěl i Liberecký kraj. „Oběma organizacím za to patří náš velký dík,“ dodal Crha.
Podle Crhy postačí koleje na vybudování zhruba 400 metrů dráhy ve stopě někdejší úzkokolejky do Heřmanic. „Začneme s pokládkou nejspíše na jaře,“ dodal Crha.
Na trati se nejezdí od roku 1976, v roce 1984 byla úředně zrušena, v roce 1996 zlikvidovány koleje. „Když člověk vidí provoz na jiných turistických tratích, je jasné, že to byla věčná škoda,“ uvedl hejtman Libereckého kraje Martin Půta.
Nadšenci kromě muzea opravují původní nádraží ve Frýdlantu a postupně obnovují koleje od nádraží k depu a k mostu, který vede přes hlavní trať na Černousy a Jindřichovice.
Frýdlantská úzkokolejka je v Česku ojedinělá: pro Česko má totiž neobvyklý úzkorozchodný rozchod: 750 mm. Může za to blízkost německého regionu, kde stejné dráhy měly „saský rozchod“. Dříve pokračovala až do Žitavy. Spolek by zatím chtěl trať obnovit nejméně k někdejší zastávce Frýdlant zastávka.
O frýdlantském muzeu jsme psali v létě v seriálu Letem Českem.