V silniční nákladní dopravě se lockdown nekoná. Mýto bylo v říjnu znovu rekordní
Pro nákladní dopravu je klíčové zachování provozu velkých automobilek.
Podzimní covidový nouzový stav nemá – na rozdíl od jara – nepříznivý vliv na silniční nákladní dopravu. Naopak, české silnice a dálnice brázdí nebývalé množství nákladních aut. Vyplývá to z mýtných dat společnosti CzechToll za říjen. Firma pro stát provozuje mýtný systém.
Dopravci v říjnu na mýtném zaplatili 1,11 miliardy korun, což je meziročně o 11 procent více. Zároveň jde o vůbec nejvyšší měsíční výběr od spuštění mýtného systému v lednu 2007. Podobně na tom bylo i letošní září (1,04 mld.).
To je rozdíl oproti jaru, kdy se kvůli zavření ekonomiky v dubnu a květnu mýto prudce propadlo. „Jako klíčové se v oblasti tuzemské logistiky nyní jeví zachování provozu velkých automobilek a na ně navázaných dodavatelských řetězců,“ uvedl provozní ředitel společnosti CzechToll Petr Chvátal.
Podzim patří z hlediska logistiky k tradičně nejsilnějším obdobím, do mýtných rekordů se zároveň promítá i letošní rozšíření zpoplatněné sítě. Oproti loňsku se rozšířila o přibližně 860 kilometrů silnic I. třídy, celková délka zpoplatněných komunikací přesahuje 2 400 kilometrů.
V říjnu se na mýtném takřka stejnou měrou podíleli dopravci s vozidly registrovanými v České republice (49,6 procenta) a dopravci ze zahraničí (50,4 procenta). Stát počítá, že letos na mýtném vybere přes 11 miliard korun.