Čirý populismus aneb sedm důvodů, proč by neměl být vlak zdarma
Redakce deníku Zdopravy.cz přináší přehled argumentů, proč by nemělo být nově zavedeno jízdné zdarma pro vybrané skupiny občanů; vláda konkrétně
Redakce deníku Zdopravy.cz přináší přehled argumentů, proč by nemělo být nově zavedeno jízdné zdarma pro vybrané skupiny občanů; vláda konkrétně mluví o studentech a seniorech. Je nyní na ministerstvu dopravy, aby řeklo, proč by zavedeno být mělo. Dosud tak neučinilo a celá věc se jeví jako čirý a nákladný populismus, případně nadbíhání možným koaličním partnerům. S vysvětlením, že jde o náhradu režijek, se nelze spokojit.
1. Nulová cena každou službu degraduje
Cestující jedoucí zdarma přestává být klientem a stává se příjemcem dávek. Železnice se přitom po léta snaží vymanit ze škatulky „socky“ a zařadit se mezi služby, které pro řadu výhod využívají i lépe situovaní lidé. Nával neplatících pracně budovanou pověst rozboří. S nulovou cenou zároveň mizí povědomí o hodnotě služby.
2. Vlaky nejsou nafukovací
Řada spojů jezdí už dnes přeplněná a není kde brát posily. Železnice přitom zajišťuje potřebný komfort i díky tomu, že vozí trochu toho vzduchu a nejsou obsazena všechna místa do posledního. Nejsme v Indii. Na nedostatečnou kapacitu vlaků narazili i Slováci. Ve vlacích může nával vyvolávat napětí. Ve hře je i psychologický efekt: zdaleka ne každý senior bude chtít jezdit zdarma, automaticky ale bude vždy okolím považován za neplatícího, což mu může být nepříjemné.
3. Koleje nejsou nafukovací
I kdyby se našly vlaky a oprášily staré „koženky“, místo na některých tratích už se bude hledat jen těžko. Přetížená je příměstská doprava kolem Prahy (například do Benešova) a Brna i dálková doprava na koridorech (hlavně tom prvním). Dost prostoru je na regionálních tratích, kam ale nepřiláká cestující jízda zdarma. Pokud celá Evropská unie mluví o snaze přetáhnout nákladní dopravu ze silnice na koleje, další osobní vlaky by blokovaly cestu ještě více nákladním vlakům.
4. Železnice prožívá renesanci i bez populismu
Zájem o železnici prožívá boom i bez umělých pobídek. Na železnici už více než pět let každoročně přibývá cestujících, není proto potřeba nahánět lidi do vlaků zdarma. Stát by se měl pouze postarat, aby vlaky jezdily řádně, včas, v potřebné frekvenci a komfortu. Co by měla naopak veřejná správa řešit, je skutečnost, že stále prázdnější jezdí dotované linkové autobusy.
5. Železnice zdarma je diskriminační
Zavedení jízdného zdarma pro studenty a seniory nad 65 let vypadá sice jako plošné, pro všechny ale rozhodně nebude. Zvýhodní pouze část obyvatel, která bydlí v blízkosti železnice a využití vlakových spojů je pro ni výhodné. Ostatní budou dál platit za autobus. Je to nespravedlivé.
6. Plýtvání penězi
Už dnes platí erár dopravcům přes 230 milionů korun (2016) jako kompenzaci za státem nařízené slevy pro děti, studenty a invalidy. Z toho kompenzace pro železniční dopravce už překročila sto milionů a stále se zvyšuje. Ministerstvo přitom není schopno říci, kolik by za jízdné zdarma zaplatilo. Čtyřikrát tolik? V roce 2011 stát z nařízených slev vyjmul penzisty, přesto jim České dráhy nabízejí slevu. Není důvod měnit něco, co funguje i bez zásahu státu.
7. Zmatečnost
Kolem jízdného zdarma je více otázek než odpovědí. Bude platit i v komerčních vlacích, bude platit v dotovaných vlacích vzešlých ze soutěže, bude platit u soukromých dopravců, bude platit v lokálkách, které objednávají kraje? Budou kompenzace v regionální dopravě platit kraje nebo jim někdo přispěje? A co mezinárodní vlaky? A proč by nemělo být jízdné zdarma v autobusech?
V anketě deníku Zdopravy.cz hlasovalo během pondělí více než 500 čtenářů, 82 procent z nich se vyslovilo proti vládnímu nápadu.
Jan Sůra, Jan Šindelář