Sníh, mnohahodinová čekání v letadle, zaplavený terminál. Letiště JFK zažívá kritické dny
Cestující na největším letišti v New Yorku zažívají v posledních dnech nepříjemné chvíle, které ukazují, jak je letecká doprava zranitelná.
Cestující na největším letišti v New Yorku zažívají v posledních dnech nepříjemné chvíle, které ukazují, jak je letecká doprava zranitelná. Během několika dní dochází na letišti JFK k masívnímu zpoždění rušení letů nejen kvůli přírodním živlům.
Velké problémy odstartovala sněhová bouře minulý týden, kvůli kterému letiště muselo zavřít. Pro aerolinky to znamenalo problém: pokud už byla letadla ve vzduchu, musela přistát na jiných letištích, často velmi vzdálených, například až v Atlantě. Zřejmě největší pozornost připoutalo přistání Airbusu A380 na malém letišti Stewart. O velikosti a významu letiště nejlépe vypovídají počty cestujících za rok: 137 tisíc. Někteří dopravci se vrátili do svého původního letiště i několik hodin poté, co byli už na cestě do New Yorku.
Ani konec sněhové bouře přitom nezpůsobil konec problémů. Druhý kolaps nastal poté, co se na letiště začala vracet letadla, které kvůli sněhu museli odklonit jinam. Přistávací dráha nápor bez větších problémů zvládla, po přistání nastal ale jiný problém: u některých terminálů nebylo místo a tak letadla čekala na ploše často i několik hodin, než na něj dojde řada. Nešlo přitom o krátké chvíle: například Aeroflot čekal na ploše přes devět hodin, ten naštěstí byl ale bez cestujících, protože se vracel po odklonu z Washingtonu.
Jiná letadla ale takové štěstí neměla. Nejhorší byla situace pro cestující Air China na letu z Pekingu. Po čtrnácti hodinách letu je čekalo dalších 7 hodin čekání na ploše letiště, než mohli vystoupit. Některá letadla kvůli zacpanému letišti raději ještě ve vzduchu otočila zpět domů: například piloti Aeroflotu na lince do New Yorku se tak rozhodli až nad Islandem.
Port Authority of New York and New Jersey (PANYNJ), která má letiště JFK ve správě, slíbila po problémech „agresivní přezkoumání“, aby se podobné události znovu neopakovaly.
Jenže jen pár hodin po vydání prohlášení musel správce řešit další problém: zaplavený Terminál 4 kvůli prasklému vodovodu. To vedlo ke zrušení zejména mezinárodních příletů. PANYNJ oznámil vyšetřování celé nehody, v tiskové zprávě naznačuje, že šlo nejspíše o problém způsobeným počasím. „To, co se stalo na JFK, je nepřijatelelné. Cestující očekávají a zaslouží si lepší služby,“ řekl šéf PANYNJ Rick Cotton. Terminál 4 používají například Delta, KLM, Emirates či Swiss.