Letem Českem: Rodný dům Ferdinanda Porsche ukazuje geniální myšlenky konstruktéra
Vratislavice nad Nisou jsou sídlem muzea automobilového vizionáře. Zakladatel světoznámé značky se tu narodil.
Dnešní díl seriálu vás Vlastimil Kučera zavede do Vratislavic nad Nisou, do rodného domu zakladatele slavné značky.
Porsche – sportovní kupé s charakteristickou linií i symbol rychlých závodních automobilů. Ne všichni ale vědí, že se zakladatel této značky Ferdinand Porsche narodil v rakousko-uherském Maffersdorfu, dnešních Vratislavicích nad Nisou, městském obvodě Liberce. A právě tady vzniklo i stejnojmenné muzeum automobilového velikána.
Jak bouřlivý byl politický vývoj, tak obdobný vývoj byl i v oblasti techniky. Politiku 20. století nechme ale stranou a pojďme obdivovat pokrok automobilismu. A geniální myšlenky jednoho konstruktéra, kterého by v roce 1900 určitě nenapadlo, že svým vozem pojmenovaným „Semper Vivus“, v češtině „Vždy živý“, předznamená dalších skoro sto dvacet let. Původní myšlenka je neustále živá a neustále se zdokonaluje. Výkres tohoto hybridního vozidla můžete ve Vratislavicích obdivovat. Jeho následovníka pro sériovou výrobu pod názvem „Mixte“, najdete v brožuře muzea a ve větším formátu za pokladnou muzea.
Tím ale vizionářství nekončí. Například myšlenku pohonu v nábojích kol si vypůjčila o sedmdesát let později americká NASA pro své lunární vozítka. Aby je o dalších skoro padesát let použilo závodní oddělení Porsche v oblasti sportovních prototypů pro Mistrovství světa vytrvalostních závodů, i když v trochu pozměněné verzi.
Vítězné auto Le Mans 2016 stálo pod výkresem „Vždy živého“ ještě donedávna. Do letošního 1. listopadu jeho bratry a celkově atmosféru ojedinělého závodu můžete obdivovat alespoň na doprovodné výstavě zvané: „Porsche – 24 h Le Mans“ fotografa a komentátora Martina Straky v prostorách muzea.
Prohlédněte si proměny hybridních vozů z těžkopádných monster v doslova létající rakety na kolech, jak občas říká Martin Straka při svém komentování. Ale než budete obdivovat nový exponát, který je vypůjčen z domovského Stuttgartu, věnujte pár chvil i samotnému muzeu.
V obytném domě provozoval Ferdinandův otec Anton Porsche i svou živnost. V přilehlém objektu měl pak prosperující klempířskou dílnu. A právě tady, ve vnitrobloku, na místě původních dílen je teď moderní, designová budova s pokladnou, kavárnou a výstavním sálem. V samotném rodinném domě konstruktéra je expozice rozdělená na historický vývoj nosných technických vynálezů, na historii rodiny Porsche a na centrální část s již zmíněným automobilem.
Průvodce vám nabídne k zapůjčení tablet, kde se vám zobrazí všechny podrobné informace. Detaily výhod moderní technologie podat nemůžu, protože já jsem okamžitě šel k vystavenému exponátu. Porsche 356 No.1 Show Car – je vůz, který zkonstruoval syn zakladatele značky a který je přesnou rekonstrukcí původní podoby prototypu. Pokud si ho budete prohlížet důkladně, zjistíte, že třeba stupnice ukazatele rychlosti jde zprava doleva, tedy opačně, než je v současnosti běžné.
V muzeum proběhne v příštích dnech několik přednášek o historii Porsche. Kompletní program je na stránkách Škody Auto.
Info pro návštěvníky
Liberec – Vratislavice nad Nisou
Tanvaldská 38
Muzeum se nachází po levé straně za první světelnou křižovatkou směrem od Liberce.
Otevírací doba: pátek–neděle, od 9 do 17 hodin
Parkoviště: v areálu muzea
Vstupenky: lze navštívit pouze toto muzeum, nebo zakoupit zvýhodněné vstupné i do Muzea Škody v Mladé Boleslavi
Vlastimil Kučera