Skanska na opravě D52 otestovala unikátní technologii, má zabránit „kolejím“
Nová technologie kombinuje beton s původním asfaltem, má mít větší odolnost
Společnost Skanska poprvé použila novou metodu opravy silnic a dálnic. Na levé odpočívce dálnice D52 u Rajhradu otestovala poprvé v Česku technologii opravy pomocí tenké betonové vrstvy Whitetopping.
Jde o technologii, která se používá hlavně v USA. Po částečném odfrézování se využívá stávající asfaltová vrstva společně s novou betonovou vrstvou jako dvouvrstvý kompozit. „Tato technologie těží z výhodných vlastností obou materiálů a je tedy efektivnějším a ekologičtějším řešením ve srovnání s kompletním odstraněním vozovkových vrstev. Vhodná je hlavně tam, kde se počítá se stáním nebo pomalou jízdou těžkých nákladních vozidel,“ řekl vedoucí technického rozvoje a inovací společnosti Skanska Bohuslav Slánský.
Součástí projektu je i monitoring stavu opravy, na kterém Skanska spolupracuje s ČVUT v Praze. Získaná data pomohou vyhodnotit funkčnost této inovativní technologie. Na levé odpočívce Rajhrad pracovníci Skanska navíc zkušebně položili také vlastní asfaltovou směs ResiSkan, kterou vyvinuli ve spolupráci s VUT Brno a ČVUT v Praze. Směs je navržena mimo jiné s ohledem na extrémní zatížení těžkou dopravou a odolnost proti vzniku trhlin při nízkých teplotách.
Oprava začala v srpnu, zahrnuje odvodnění, vybudování nové kanalizace a odlučovačů ropných látek, výměnu sloupů a vedení veřejného osvětlení a nové asfaltové a betonové povrchy obou odpočívek včetně dopravního značení. Práce skončí v listopadu.
Detaily k technologii Whitetopping
• Před aplikací technologie Whitetopping na stavbě D52 Oprava odpočívky km 10,5 Rajhrad bylo třeba připravit betonovou recepturu přesně na míru. Složení směsi pro Whitetopping se podobá klasickým cementobetonovým krytům, ovšem s důležitými odlišnostmi, jako je omezení maximálního zrna na 16 mm, použití portlandského struskového cementu a redukované smrštění.
• „Nejsložitější bylo nalezení ideální kombinace – plastifikační, provzdušňovací a protismršťovací přísady. Není totiž běžné dávkovat zároveň provzdušňovací a protismršťovací přísadu, která zpravidla mění obsah provzdušnění v čerstvém betonu,“ popsal manažer technologií Ladislav Vysloužil ze Skanska.
• Před prvním použitím technologie vytvořili betonáři mimo stavbu zkušební plochu o rozměrech 4 x 4 metry, kde si mimo jiné ověřili různé varianty spojovacího můstku mezi asfaltovou vrstvou a betonem. V tomto případě jde totiž jde o spojitý typ whitetoppingu, kde je velmi důležité kvalitní spojení s podkladem.
• Speciální beton na stavbu odpočívky dodávala betonárna Skanska Transbeton v nedalekých Horních Heršpicích.
Detaily k technologii ResiSkan
• „Tato vysoce výkonná asfaltová směs je výsledkem výzkumného projektu Disipující asfaltové směsi spolufinancovaného ministerstvem průmyslu a obchodu v letech 2016 až 2018. Hlavním řešitelem projektu byla Skanska a.s. a podílely se na něm fakulty stavební ČVUT v Praze a VUT v Brně,“ upřesnil manažer technologií Skanska Zdeněk Hegr.
• V ČR vyvinutý ResiSkan dosahuje vynikajících vlastností v odolnosti proti trvalým deformacím a zároveň výborných vlastností v oblasti nízkoteplotního chování, je tedy vysoce odolný proti tvorbě „kolejí“ a vzniku mrazových trhlin. „Je ideálním řešením pro komunikace s vysokým stupněm dopravního zatížení a úsekům, kde vznikají extrémní radiální síly pod pneumatikami hlavně nákladních aut, což jsou právě křižovatky či odpočívky,“ uvedl Zdeněk Hegr.
• Skanska má nyní dva referenční úseky s použitým materiálem ResiSkan, a to v Poličce na Svitavsku a komunikaci II/611 ulice Poděbradská. K těm letos přibyla i levá odpočívka Rajhrad na D52. ResiSkan použije Skanska letos na podzim také na stavbě D1 Oprava CB vozovky km 235,5 – 241,5 vpravo na zkušebním úseku o délce 690 m a rozloze téměř 5500 m².