Největší zakázka na železnici. Jihomoravský kraj vybírá dopravce za více než 5 miliard korun
Jihomoravský kraj spustil zatím největší soutěž na dopravce v historii české železnice. Po probíhající zakázce na nové vlaky začal s
Jihomoravský kraj spustil zatím největší soutěž na dopravce v historii české železnice. Po probíhající zakázce na nové vlaky začal s nabídkovým řízením, v kterém chce najít dopravce pro všechny krajem objednávané vlaky. Favoritem budou České dráhy.
Zakázka má hodnotu 5,6 miliardy korun, dopravci mají šanci podat nabídku do konce února. Kompletní zadávací dokumentaci zveřejnil Jihomoravský kraj na svém profilu zadavatele. Zakázku pro kraj administruje advokátní kancelář Fiala, Tejkal a partneři.
Kraj bude vybírat dopravce podle ekonomické výhodnosti, roli ale nebude hrát jen cena, ale i kvalita nasazovaných vlaků. Půjde například o nízkopodlažnost, klimatizaci či bezplatnou WiFi. Největší podíl v hodnocení bude mít ale cena: u linek S2 a S3 dohromady 36 % a u ostatních 41 %, v součtu tedy 77 %.
Do soutěže se může přihlásit každý dopravce, který v posledních třech letech ujel nejméně milion vlakových kilometrů. To je i pro menší hráče splnitelná podmínka: jen loni SŽDC zaznamenala u osobních dopravců přes 126 milionů ujetých vlakokilometrů.
Favoritem soutěže budou České dráhy, protože kraj chce po vybraném dopravci zajištění provozu na všech tratí, kde vlaky objednává. Pro linky S2 a S3 počítá kraj s nasazením vlastních vozidel, která soutěží. Na ostatní tratě ale musí mít dopravce své vlaky. Tolik souprav ale v Česku do dvou let s téměř jistotou nikdo nesežene.
Vítězství ČD nahrává i fakt, že kraj chce mít smlouvu uzavřenou od 1. ledna 2020 a vůbec tak neřeší zajištění provozu na konci prosince 2019 po změně jízdního řádu. Desetiletá smlouva s Českými drahami vyprší s koncem jízdního řádu 2018/19. Smlouva má vypršet s jízdním řádem v prosinci 2022, současně ale zadávací dokumentace umožňuje prodloužit kontrakt až do roku 2025. ČD už dříve potvrdily, že zájem o soutěž budou mít.
Jihomoravský kraj je pro České dráhy jedním z největších zákazníků. Ročně kraj společně s příspěvkem od státu platí Českým drahám téměř miliardu korun.