Mýto: Za pololetí 135 tisíc přestupků. Relativně nejvíc šidí Španělé a Češi
Relativně nejvíce šidí na českých dálnicích nákladní dopravci ze Španělska, vzorní jsou Slováci.
Během prvního pololetí letošního roku odhalil nový mýtný systém celkem 135 tisíc porušení pravidel. Nejčastějším prohřeškem řidičů je chybně nastavený počet náprav, jízda nezaregistrovaného vozidla a nedostatečný kredit v případě režimu předplaceného mýta. Za jeden pracovní den zkontroluje nový mýtný systém až 250 tisíc nákladních vozidel a autobusů.
Nový systém je satelitní, ke kontrole ale využívá i 60 statických kontrolních bran. Nejvytíženější kontrolní brána je na Pražském okruhu. „V pracovních dnech zaznamená v průměru 7 tisíc průjezdů vozidel, které podléhají zpoplatnění. Pokud zjistí systém jakoukoli nesrovnalost, přichází na řadu lidská kontrola a případné řešení mýtného incidentu,“ uvedl Petr Chvátal, provozní ředitel společnosti CzechToll, která systém pro stát provozuje. Postih za „mýtné“ přestupky může ve správním řízení dosáhnout až 100 tisíc korun, dopravce navíc musí uhradit i doměřené mýtné.
V absolutním počtu spáchali nejvíce přestupků řidiči vozidel registrovaných v České republice (58 tisíc incidentů), v Polsku (27 tisíc) a v Rumunsku (7,5 tisíce incidentů). Při srovnání počtu incidentů v poměru k počtu vozidel v systému z dané země vychází nejhůře Španělsko: na jeden mýtný přestupek připadá provoz 1,4 vozidla zaregistrovaného v systému. Následují Češi, naopak nejlépe si v této statistice vedou slovenští dopravci.
Pokud jde o výnosy z mýta, zdá se, že se nákladní doprava vzpamatovala z jarního covidového šoku. Za prvních osm měsíců letošního roku utratili dopravci na mýtném takřka 7,4 miliardy korun. Během letních měsíců tak systém smazal ztráty v příjmech, které způsobil propad dopravy v březnu, dubnu a květnu letošního roku. Celkový výběr za osm měsíců přibližně o jedno procento překonal výsledky roku 2019.
V samotném srpnu zaplatili dopravci za jízdu po zpoplatněných komunikacích na mýtném 914,5 milionu korun, meziročně o 7,41 procenta více.
Růst výběru mýtného je podle firmy CzechToll dán stále zejména rozšířením sítě zpoplatněných komunikací od 1. ledna 2020 (přibylo cca 900 km silnic I. třídy), v letních měsících k němu však pravděpodobně přispělo i ekonomické oživení po kritických jarních měsících.