Kongres: Za pády boeingů může utajování a nedostatečný dohled
Za havárie letadel Boeing 737 MAX může utajování a nedostatečný dohled. Vyplývá to z dnes zveřejněné závěrečné zprávy výboru amerického
Za havárie letadel Boeing 737 MAX může utajování a nedostatečný dohled. Vyplývá to z dnes zveřejněné závěrečné zprávy výboru amerického Kongresu, který věc zkoumal. Výtky v ní obsažené se týkají nejen amerického výrobce letadel, ale také Federálního úřadu pro letectví (FAA).
„Havárie Maxů nebyly výsledkem jediné poruchy, technické chyby nebo špatně uchopené události,“ píše se v dokumentu o 245 stranách. „Byly strašlivým vyvrcholením řady chybných technických předpokladů inženýrů Boeingu, nedostatečné transparentnosti ze strany vedení a hrubě nedostatečného dohledu FAA,“ uvádí dokument. Zpráva viní Boeing z „kultury utajování“.
NEW THIS MORNING: After an 18-month investigation, our Committee has released its final report on the Boeing 737 MAX, finding both Boeing and FAA share responsibility for the development & certification of an aircraft that was unsafe. Read the full report: https://t.co/TpX00kG4l2 pic.twitter.com/theEPdDXKE
— Committee on Transportation and Infrastructure (@TransportDems) September 16, 2020
Obvinění nejsou nová a obsahovala je už předběžná zpráva, nyní jsou ale lépe podložená a ostřeji zformulovaná, napsala agentura DPA. Za konečnou zprávu odpovídají především američtí demokraté, kterých je v Kongresu většina. Někteří republikánští politici označili dokument podle amerických médií za stranický a přehnaný.
Havárie letadel 737 MAX z 29. října 2018 a z 10. března 2019, při kterých zemřelo 346 lidí, otřásly důvěrou v Boeing. Po druhé nehodě už tyto nejprodávanější letouny společnosti nesmějí na celém světě do vzduchu. Za hlavní příčinu havárií byly označeny chyby v řídícím programu MCAS, které chce společnost opravit pomocí aktualizace softwaru. Znovu začít létat by model 737 MAX mohl už brzy – proces opětovné registrace je nyní po řadě oprav a vylepšení v závěrečné fázi.
ČTK