Aerolinky Smartwings podaly žalobu na výrobce letadel Boeing
Česká letecká skupina Smartwings podala v USA žalobu na výrobce letadel Boeing. Uvedly to dnes Lidové noviny (LN). Důvodem je
Česká letecká skupina Smartwings podala v USA žalobu na výrobce letadel Boeing. Uvedly to dnes Lidové noviny (LN). Důvodem je podle deníku to, že skupina Smartwings zatím nedostala od Boeingu náhradu škod za nucenou odstávku letadel Boeing 737 MAX. Provoz těchto strojů byl celosvětově zastaven loni po dvou tragických haváriích letounů 737 MAX kvůli problému se softwarem. Skupina Smartwings letos v březnu uvedla, že jí odstávka způsobila škody za asi dvě miliardy korun.
Skupina podala podle deníku žalobu na Boeing na začátku srpna u soudu v americkém státě Illinois, kde má výrobce letadel sídlo. „Po dlouhém jednání, které trvalo rok a čtvrt a které bylo neúspěšné, jsme na výrobce letadel, společnost Boeing, podali žalobu,“ potvrdila LN mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková.
Jak vysoké odškodnění Smartwings požadují, LN neuvedly. „My jsme vůči Boeingu uplatnili škody ve výši 102 milionů dolarů (téměř 2,5 miliardy Kč, pozn. red.) k 28. únoru. V tom jsou zahrnuté přímé škody a také škody způsobené tím, že se musíme vyrovnat s lessory. Ale nejsou v tom zdaleka všechny náklady, protože jsme do požadavků vůči Boeingu nezahrnuli třeba ztrátu trhů, na kterých jsme si za 20 let vybudovali pozici. Jde například o Španělsko či Francii,“ řekl letos v červnu v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz šéf Smartwings Jiří Šimáně. Firma má sedm MAXů, dalších 15 měla obdržet do letošního ledna.
Letadla Boeing 737 MAX byla ve vzduchu jen méně než dva roky. Zavedena byla do komerčního provozu v květnu 2017. V říjnu 2018 v Indonésii a březnu 2019 v Etiopii dva tyto stoje kvůli problému s palubním softwarem havarovaly, při nehodách dohromady zahynulo 346 lidí. Krátce po druhé ze zmíněných nehod byl provoz Boeingů 737 MAX na celém světě zastaven. Firma Boeing loni v květnu připustila, že o softwarovém problému věděla zhruba rok, ale neinformovala o něm aerolinky ani regulační orgány. V prohlášení firma trvala na tom, že tento problém nepředstavuje bezpečnostní riziko.
MAXy ale nejsou aktuálně hlavním problémem Smartwings. Jak dnes upozorňují Hospodářské noviny, skupina stále nezískala žádnou formu státní pomoci. Už na konci června oznámila hromadné propouštění až 600 pilotů, stewardů a pozemních pracovníků. Jenže situace se ještě zhoršila. Podle informací HN minulý týden nabídlo vedení firmy části ještě nepropuštěných zaměstnanců, že by jim na zimní období dočasně zprostředkovalo jinou práci.
Celá skupina, která zahrnuje i ČSA, podle mluvčí Vladimíry Dufkové plánuje v zimě provozovat pouze osm až 10 letadel. Ve flotile jich má přitom celkem 49, v provozu jich je nyní 23. Smartwings na dotaz HN potvrdily, že možnost přidělení jiné práce svým zaměstnancům zvažují. „Již jsou realizovány první kroky,“ uvedla mluvčí.
Bližší informace, například kolika lidí by se tato dočasná změna týkala či jaké pozice by vykonávali, ale firma neuvedla. Další varianta, kterou Smartwings části svých zaměstnanců nabízejí, je neplacené volno do příštího léta. To se týká například pilotů, kterým aerolinka na oplátku udrží platné licence.
ČTK + redakce