Lichtenštejnsko odmítlo v referendu lepší železnici napříč třemi zeměmi
Obyvatelé knížectví odmítli dohodu, kterou schválil jejich parlament i vláda.
Ambiciózní projekt výrazného zlepšení železničního spojení mezi Rakouskem, Lichtenštejnskem a Švýcarskem dostal vážnou trhlinu. Obyvatelé Lichtenštejnského knížectví se vyslovili v referendu proti financování celé stavby, která by přinesla rychlejší a častější spojení do obou zemí. Stopka z Lichtenštejnska přichází pár měsíců poté, co se už všechny tři země předběžně dohodly na rozjetí celého projektu.
Proti financování stavby ze státního rozpočtu hlasovalo v referendu 62,3 % obyvatel. Lichtenštejnský parlament Landtag v červnu plán schválil. Lichtenštejnsko mělo zaplatit zhruba polovinu nákladů na celou stavbu, tedy zhruba 60 milionů eur.
Projekt s názvem FL.A.CH. počítal s modernizací 18,5 kilometrů dlouhého úseku mezi Rakouskem a Švýcarskem včetně 8,5 kilometrů tratě přes Lichtenštejnsko. Lichtenštejnský úsek je majetkem rakouských drah.
Kratší jízdní doby, častější spojení
O lepším propojení se mluví přes deset let. Plány počítaly s pravidelným provozem vlaků mezi Feldkirchem v rakouské spolkové zemi Voralbersko, Lichtenštejnskem a švýcarským St. Gallenem. Nabídka spojů veřejné dopravy je v této přeshraniční oblasti dosud slabá. V plánu je především zdvojkolejnění úseku Tisis – Nendeln, které umožní půlhodinový takt vlaků mezi Feldkirchem a švýcarským městem Buchs. Kompletní trasu nového projektu je možné nalézt zde.
Letos v dubnu vlády všech tří zemí podepsaly dohodu o spolupráci na stavbě, teď se projekt dostal do slepé ulice. Vlády věří, že zatraktivnění veřejné dopravy v regionu a nasazení pravidelného půlhodinového taktu povede k výraznému odlivu aut ze silnic, které jsou dnes v oblasti silně přetížené. V pohraničí je silný provoz, řada lidí dojíždí do Lichtenštejnska za prací.
„Projekt je důležitým příspěvkem ke změně mobility v regionu. Zejména v době krize způsobené pandemií koronaviru jsou investice do ochrany klimatu důležité, protože podporují ekonomiku a vytvářejí pracovní místa pro mnoho lidí,“ uvedla při podpisu rakouská ministryně pro ochranu klimatu a dopravu Leonore Gewessler.
Podle plánu mělo dojít k propojení systému příměstské dopravy v Rakousku a Švýcarsku, klíčovou roli v celém systému bude hrát švýcarská pohraniční stanice Buchs.